Skjebnetimen nærmer seg

Jeg grugleder meg til departementets avgjørelse.

Jeg grugleder meg til departementets avgjørelse. Foto:

Av

Dersom tidsplanen for Vestfjordtunnelen holdes, kommer den endelige beskjeden fra Samferdselsdepartementet i løpet av september.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Har øverste ledelse i samferdselsdepartementet kommet fram til at Vestfjordforbindelsen foretrekkes med kostbar brubygging fra Smørberg til Ramberg, eller har samferdselsminister Knut Arild Hareide og hans rådgivere og statssekretærer funnet en annen løsning?

Kanskje departementenes økonomer har fått beskjed fra regjeringshold om å ta en kikk på prognosene for kommende års norsk koronaøkonomi og funnet ut at «protesttunnelen» Frodeåstunnelen igjen skal kobles til det mange kaller Bypakke Tønsberg som i særdeleshet også berører Nøtterøy og Tjøme? En omdiskutert tunnel bekostet av år med bompengeinnkreving og som kostet 870 millioner kroner for den 1912 meter lange tunnelen som ble offisielt åpnet 13. mars 2008 og som forsiktig sagt; nesten står ubrukt i forhold til det veimyndighetene hadde som prognose.

Eller gir Samferdselsdepartementet blanke blaffen i økonomien, fordi kommunenes politikere har hestehandlet og kranglet så mye og lenge at penger ikke betyr noe med baktanke om årevis med høye bompengetakster som vil dekke mye av det Staten ikke spytter inn i et prosjekt hvor biltettheten sannsynligvis vil øke.

Som et paradoks; den 1. oktober 1960 opphevet myndighetene at man måtte ha kjøpetillatelse for å kjøpe privatbil. Fra 1960 til 1964 økte norsk bilpark til ca. 400 000 biler. Den 1. januar 2020 var antall personbiler registrert til over 2.8 millioner, en økning på over 2. 4 millioner biler fra 1964. Og mange, veldig mange av dem triller rundt på gater og veier i kommunene Tønsberg og Færder og hylekoret av miljøfantaster, politikere og diverse «skribenter» skriver nesten på seg senebetennelser og mener seg nesten berettiget til å ha presentere store deler av sin sannhet i spaltene.

En jeg har tro på er sivilingeniør Sten Hernes fra Re. I sin kommentar i TB den 27. august tar han sjansen på «politisk motvind» og mener med ingeniørkunnskap og etterrettelig regnestykke at Vestfjordtunnelen bør løses med tunnel fra Borgheim til E18.

«Men må tenke tunnel i stedet for bru av hensyn til lokalmiljøet i Stokke», mener Hernes.

Hernes mener også å ha belegg for:

«Å bygge den foreslåtte og reduserte brua fra Smørberg og Ramberg er over dobbelt så dyrt» som hans foreslåtte Vestfjordforbindelse.

Jeg har også tro på dem som fikk forkastet lokalpolitikernes forslag om tunnel fra Korten til Kolbergjordene på Nøtterøy. Derfra er det lettere å bygge vei til Kjøpmannskjær. Ja, så lenge man omgjør dyrkbar mark til asfalt.

I det nettene blir lengre og kulda sniker seg innpå oss, skal det avgjøres og planlegges hvordan man skal forhindre køer og atter køer over blant annet Kanalbrua som en dag «skjærer seg» med bruspennene stående til himmels.

Hvilken løsning velger departementet som mange av oss vet har kommet med innspill fra godt kjente lokalpolitikere? En løsning som tilfredsstiller befolkningen, lokalpolitikerne, fylkestingsrepresentantene og alle andre som skal komme raskest mulig fram? Jeg grugleder meg til å lese om den årelange dragkampen om hvilket alternativ som ble valgt. Dyrt, svindyrt blir det uansett. Henger du med?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags