Dum er den som gjør andre dumme, Per Øyvind Næss

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Jeg velger å unngå bruk av ordet dum. Jeg tror ikke folk er dumme. Man kan kanskje ta en dum avgjørelse av og til, eller ha dumme utsagn, men dum er ikke en egenskap jeg tror man kan ha. Vi har alle noen områder hvor vi har mer kunnskap enn andre, og andre områder hvor vi har mindre kunnskap enn andre. Det gjør oss ikke dumme.

DEL

MeningerLeder i Holmestrand Fremskrittsparti, Per Øyvind Næss, er uenig med meg i det. Det kommer frem i TB 8. august. Han mener folk er dumme, og at det er mange som er dumme. Ungdommer er dumme fordi de ikke kommer seg gjennom skoleløp, eller fordi de velger å ta dumme utdannelser.

Eivind Yrjan Stamnes

Eivind Yrjan Stamnes

Næss mener ungdom kaster bort tre år av livet på å «dille» rundt på videregående skoler. Jeg, som elev, er selvsagt uenig. Det skal selvfølgelig ikke legges skjul på at mange elever opplever problemer ved dagens skole. Jeg mener det ikke er elevenes feil, men skolen. Den norske skolen er i alt for stor grad basert på teoretisk kunnskap, selv på yrkesfaglige løp. Ikke alle elever er sterke teoretiske, rett og slett fordi de er mer praktiske anlagte.

Per Øyvind Næss

Per Øyvind Næss

Det er derfor vi har to typer utdanningsløp i Norge. Vi har yrkesfaglige og studieforberedende løp. Jeg skal gi Næss rett i at ikke alle nordmenn hører hjemme på et universitet, men å være faglært med fagbrev er en utdanning på lik linje med vitnemål fra et universitet. Hvem er smartest av den dyktige rørleggeren og den dyktige franskprofessoren? Svaret er enkelt: Begge. De er begge smarte, i hvert sitt fag og virke.

LES OGSÅ:  Lokal Frp-leder mener svake elever ikke bør ta utdanning: – Er du dum, må du tåle å bli kalt dum

LES OGSÅ: «Rødt kort» fra Unge Høyre-leder 

Et annet sted hvor Næss tar ekstremt feil, er når han adresserer at idretten forteller barn at de er dårlige. Selv spilte jeg håndball; litt for lenge. Jeg var ikke flink. Jeg hadde gode kamerater og lagspillere som var mye bedre enn meg. Likevel lot treneren meg spille, så jeg kunne bli bedre. Hvordan skulle jeg bli bedre om jeg ikke spilte?

På samme måte: Hvordan skal man «kurere» det å være «dum», om ikke gjennom utdanning? I Norge har vi lik rett på utdanning, og det er et at de viktigste prinsippene for at det går så innmari bra. For selv om faren din er rørlegger, så kan du bli franskprofessor, om du vil og jobber hardt nok for det.

Næss trekker også frem et problem med norsk utdanningssystem, nemlig mangelen på tilpasset opplæring. Alle elever har krav på en opplæring som sikrer at man lærer og trives. Det følges for dårlig opp i dag. Næss bidrar dessverre ikke her heller. Sterke og svake elever lærer i ulikt tempo, men det handler ikke om å være dum. Jeg lurer veldig på hvordan idealsamfunnet til Næss er, for jeg nekter for at det som presenteres er «Et bedre Norge». Norske elever har aldri hatt mer kunnskap eller større tilgang på det og norske elever er alt annet enn dumme!

Eivind Yrjan Stamnes

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags