Hva vil dere gjøre for å sikre at alle elever har gode og kvalifiserte lærere?

Helene Pedersen

Helene Pedersen Foto:

Av

Lærerne er blant de viktigste personene i elevenes liv, og alle elever fortjener gode og kvalifiserte lærere. Hver dag blir tusenvis av norske elever undervist av «lærere» som mangler lærerutdanning, og som ikke er lærere i det hele tatt. Likevel får de den særlig ansvarsfulle jobben som kontaktlærer og de setter karakterer.

DEL

LeserbrevPå tross av at alle er enige i at gode lærere er avgjørende for elevens utvikling og læring, har ukvalifiserte hatt ansvaret for minst 1,76 millioner undervisningstimer i grunnskolen i Norge skoleåret 2018/2019. Forholdene er ikke bedre i videregående opplæring hvor to av 10 «lærere» ikke er lærerutdannet.

I tillegg mangler mange lærere nødvendig kompetanse i fagene de underviser i. Rundt halvparten av timene med spesialundervisning i grunnskolen utføres av assistenter som ikke er kvalifiserte til å undervise. Å være lærer innebærer et stort ansvar. Lærernes kunnskapsgrunnlag er sammensatt og komplekst. Fag, didaktikk og pedagogikk er nært bundet sammen i lærerutdanningen. Denne kunnskapen kommer ikke av seg selv.

At et av verdens rikeste land ikke klarer å gi alle barn og unge en lærerutdannet lærer, bør være et alvorlig tankekors for politikerne. Utdanningsforbundets leder Steffen Handal uttalte under årets Arendalsuka følgende: «det mangler ikke lærere i Norge, det mangler lærere i skolen.»

Det å rekruttere godt kvalifiserte lærere til utdanningssektoren må være en selvsagt oppgave for samfunnet. Det sies ofte at politikk er kunsten å gjøre vanskelige prioriteringer. Dessverre velger mange kommuner og fylkeskommuner billigste utvei og ansetter personer uten lærerutdanning i lærerstillinger. De mange festtalene om hvor viktig godt kvalifiserte lærere er for barn og unges opplæring, forblir da kun festtaler. Våre elever både trenger bedre og fortjener bedre. Gi elevene mer enn festtaler – gi dem kvalifiserte lærere!

KOSTRA-tallene for Tønsberg og Re kommuner viser at andelen lærer uten godkjent utdanning i våre kommuner ligger på henholdsvis 11,4 og 5,8 prosent. Nå spør jeg politikerne som stiller til valg her i kommunen og fylket: Hva vil dere gjøre for å sikre at alle våre elever har gode, kvalifiserte lærere?
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags