Jeg kan skjønne at etterutdanningskravet for mange lærere virker urettferdig. Men ...

LØFT BARNA: Det er mange enkeltfaktorer som kan bidra til at elevene lærer mer på skolen, sier Elisabeth Aspaas Runsjø (H). Hun mener etterutdanning for lærere er blant disse.

LØFT BARNA: Det er mange enkeltfaktorer som kan bidra til at elevene lærer mer på skolen, sier Elisabeth Aspaas Runsjø (H). Hun mener etterutdanning for lærere er blant disse. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Men jeg synes det er synd at lærere og rektorer tar de økte kravene til kompetanse i klasserommet som noe negativt.

DEL

MeningerTorsdag 15.02 kunne vi lese om norsklærer Elisabeth Hem Hansen ved Barkåker skole som fikk sjokk av å føle seg utilstrekkelig av de nye kompetansekravene i skolen. Rektor ved skolen uttaler at mange opplever de nye kravene som brutale, og Utdanningsforbundet i Vestfold mener kompetanseløftet er en avskilting av lærerne. Personlig syntes jeg det er synd at lærere og rektorer tar de økte kravene til kompetanse i klasserommet som noe negativt. Hva gjelder Utdanningsforbundet mener jeg de er helt på bærtur.

Det er mange enkeltfaktorer som kan bidra til at elevene lærer mer på skolen. De viktigste faktorene mener jeg er god skoleledelse, et godt faglig fellesskap og lærere med god faglig og pedagogisk kompetanse. Jeg er med andre ord svært glad for at et flertall på Stortinget, denne gangen sikret av budsjettforliket med KrF, fremdeles mener vi skal stille faglige krav til lærere som underviser barna våre i norsk, engelsk og matematikk. Dette er også viktig for å rekruttere og beholde nyutdannede i sektoren, som vi vet at ønsker å bli inkludert i et profesjonsfellesskap.

Ambisjoner på vegne av barna

Det at ordningen har såkalt tilbakevirkende kraft, kan jeg riktignok skjønne at for mange lærere virker urettferdig. Men selv om de har jobbet med faget sitt i årevis, syntes jeg ikke det er urimelig å kreve. Det er snakk om å ha ambisjoner på vegne av barna våre og å ha et ønske om å sikre Norge nok kloke hoder for fremtiden. Dagens samfunn er sterkt preget av en tid med store sosiale og teknologiske endringer der veldig mange yrkesgrupper opplever, og vil oppleve, nye krav til kompetanse og omstilling.

Ta for eksempel yrker som lege, sykepleier, advokater eller elektriker. For alle disse er etterutdanning en selvfølge. Faktisk har jeg vanskeligheter med å komme opp med ett yrke som det på ett eller annet tidspunkt av karrieren ikke kommer til å bli stilt krav om etter- og videreutdanning. Når Utdanningsforbundet går så langt at de leverer en skriftlig protest mot kompetanseløftet, opplever jeg det som en forakt for kunnskap. Dette er leit. Samfunnet går ett skritt frem, mens Utdanningsforbundet går to skritt tilbake.

Nesten alle lærere er fornøyde med etterutdanningen

Utdanningsforbundet syntes for meg å være av den oppfatning at nesten alle lærere er like. Lik kompetanse, like forutsetninger, like gode. Men alle som har gått på skole vet at dette ikke er sannheten. Elever opplever daglig ulike undervisningsmetoder, ulikt engasjement og ulik faglig kompetanse blant lærerne sine.

Av tilbakemeldinger forteller heldigvis nesten alle lærere som har tatt videreutdanning de siste årene at de er svært fornøyde. De har kommet tilbake med nyanserte undervisningsmetoder, fått en annen tilnærming til stoffet og føler at de er blitt bedre lærere. Det betyr ikke at de var dårlig lærere før, men at de gjennom økte kompetansekrav og krav til videreutdanning nå har fått muligheten til å bli enda bedre.

Å stille kompetansekrav er det motsatte av avskilting

Så hva skal vi gjøre videre? Jeg er glad for at Hem Hansen, tross 20 års erfaring, innser at det har skjedd mye siden hun startet. Vi trenger flere lærere som tar utfordringen på denne måten, og færre med de holdningene som Utdanningsforbundet fremstår med. Jeg er sikker på at Hem Hansen er en fantastisk dyktig lærer for elevene sine. Jeg er også sikker på at hun med etterutdanning vil bli enda bedre. Det er sånne lærere norsk skole trenger. Å stille kompetansekrav er altså ikke avskilting, snarere tvert imot. Det er å anerkjenne den betydningen lærernes kompetanse, profesjon og faglige trygghet har for tusenvis av elever.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags