Derfor er karakterbasert opptak dårlig og nærskoleprinsippet bra!

Ådne Naper (SV)

Ådne Naper (SV) Foto:

Av
DEL

LeserbrevFylkestingsvalget for Vestfold og Telemark handler blant annet om vi skal bygge videregående opplæring det nye fylket på konkurranse om skoleplassen og konkurranse mellom skolene, eller fellesskap og trygghet i opplæringsløpet.

SV har i hele år ledet an i kampen for nærskole, og mot høyresidas karakterbaserte opptak.

Med nærskoleprinsippet slipper vi stor oversøking til de mest populære skolene, som igjen reduserer behovet for å sortere ungdom etter karakterer. Bare tenk selv på ungdom som har gått to år på helselinja på Nøtterøy. Eller på Re. Og like før tredje og siste skoleår starter, kommer beskjeden om at du har mistet skoleplassen og må fullføre videregående på Sande, eller Sandefjord.

Over natta må du finne deg ny reiserute eller finne deg hybel, og innstille deg på et nytt sosialt miljø.

Når du velger det selv og er motivert, så er det positivt å flytte litt på seg. Men når du skvises fra der du ønsker å være, så skaper dette utrygghet. Og det gir konsekvenser.

Hvordan skal vi si at vi bekymrer oss for stress og press i skolen, samtidig som vi tvinger ungdom til å konkurrere om skoleplassen hvert eneste skoleår?

Nærskoleprinsippet gir større trygghet og forutsigbarhet. Og det gir valgfrihet. Faktisk får en større andel elevene innvilget førstevalget sitt med nærskoleprinsippet i Telemark, enn med karakterbasert opptak i Vestfold i dag.

I tillegg er gjennomføringen høyere og frafallet lavere med nærskoleprinsippet. Og det er viktig. For for hver ungdom som faller ut av skoleløpet, så har vi sviktet. Da må vi bygge på det systemet som har høyest gjennomføring og lavest frafall.

I Vestfold kan vi bruke opp mot 60% av fylkesbudsjettet på videregående skole. Elevene har høyere grunnskolepoeng, og det er større lærertetthet enn i Telemark. Likevel er gjennomføringen lavere med karakterbasert opptak enn med nærskoleprinsippet. Dette gir oss svaret vi trenger.

Nærskoleprinsippet gir større trygghet, lavere frafall, kortere reisevei, større valgfrihet og det gir skolene bedre vilkår for å utvikle fagmiljøene. En no-brainer!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags