Lærernes etiske råd er bekymret for stråling i skolen og ønsker seg tiltak! Hvor blir de av?

SJANSESPILL: At barn fra 1. klasse nå er pålagt å bruke iPad på skolen og til lekser kan ikke ses på som annet enn et stort eksperiment med deres helse, mener forfatteren.

SJANSESPILL: At barn fra 1. klasse nå er pålagt å bruke iPad på skolen og til lekser kan ikke ses på som annet enn et stort eksperiment med deres helse, mener forfatteren. Foto:

Av

Hvordan kan våre kommuner, uten betenkeligheter, ha tillatt at små barn i barnehager og skoler blir «bestrålt» med elektromagnetiske felt (EMF) og mikrobølger den tiden de er i det offentliges forvaring?

DEL

LeserbrevAt barn fra 1. klasse nå er pålagt å bruke iPad på skolen og i hjemmet (til lekser) kan ikke ses på som annet enn et stort eksperiment med deres helse, og kan vel også sies å være et overgrep, hvis disse leger og forskere, som nå advarer mot skadelig stråling, får rett? Tør vi tillate at slike eksperiment får fortsette i vår kommune og landet for øvrig? Og er det egentlig lovlig med et slikt eksperiment uten samtykke fra den som er med i dette eksperimentet?

LES OGSÅ: Derfor må 5G stoppes!

Hvis noen fortsatt er i tvil om seriøsiteten av forskningen som viser skadevirkninger, og dermed disse legers og forskeres advarsler, så hvorfor blir det ikke da bevilget penger her i landet til å se nærmere på dette? Og hvorfor skal det ikke i Norge, som ønsker å være best i «klassen» på IKT, forskes på den trådløse teknologiens konsekvenser? Dette har vi da vel foreløpig råd til? Men er det vilje til det? Vil ikke foreldre nå vite om teknologien vi alle er blitt så avhengige og betatt av muligens kan skade oss eller barna våre?

LES OGSÅ: Ingen grunn til å bekymre seg for 5G

FORFATTER: Grete Søgård.

FORFATTER: Grete Søgård. Foto:

Klare råd

Mitt håp nå er at vi må få all fakta om stråling fra trådløs teknologi på bordet. Da må våre myndigheter gjøre som lærernes etiske råd har foreslått i brev til Helse og Omsorgsdepartementet v/ seniorrådgiver Espen Andersen. Konklusjonen var som følger:

«Lærerprofesjonens etiske råd ber derfor regjeringen v/ Helse- og omsorgsdepartementet iverksette følgende:
1. Nedsette en uhildet og høyt kompetent forskningsgruppe av anerkjente nasjonale og internasjonale forskere på området.
2. På grunn av den uavklarte forskningsmessige situasjonen, bør norske myndigheter vurdere å legge føre-var-prinsippet til grunn snarest og vurdere/sette i verk tiltak som kan og bør gjennomføres, eventuelt også før arbeidsgruppen leverer sine forslag.
3. Sette på vent bransjens bebudede og nært forestående opptrapping og utbygging av den elektromagnetiske strålingen inntil forskningen om mulige alvorlige helseskader, særlig for barn og unge, blir mer avklart.»

LES OGSÅ: Derfor lar vi dem holde på

Men hva skjedde egentlig etter at denne bekymringsmeldingen ble mottatt hos Helse- og omsorgskomiteen? Ingenting, ser det ut til, siden det fortsatt ikke er iverksatt noen av tiltakene, og man fortsetter å investere i trådløst utstyr til elever på alle skoler fra 1. klasse. Da har altså helse- og omsorgskomiteen valgt å ikke å ta hensyn til lærerprofesjonens etiske råd. Om dette er særlig smart og etisk forsvarlig ønsker jeg nå å få svar på. Hvem tar utfordringen?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags