Hvorfor er det ingen som snakker om utendørs svømmetrening for barn?

SVØMMEHALL: Tobias Hauge Pedersen, får svømmetrening innendørs. Men hvorfor snakker ingen om mulighetene for å ta svømmeopplæringen utendørs, spør Tove Brita Eriksen.

SVØMMEHALL: Tobias Hauge Pedersen, får svømmetrening innendørs. Men hvorfor snakker ingen om mulighetene for å ta svømmeopplæringen utendørs, spør Tove Brita Eriksen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Blir du med og bader? Tørr du å dykke, og hvor langt klarer du å svømme? Hvem har ikke fått dette spørsmålet i sommer?

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Selv har jeg ved flere anledninger selv sett 9-10 åringer i svømmehaller eller på stranda som fortsatt ikke kan svømme. Hva skyldes dette, og hvem har ansvaret for barnas svømmeopplæring?

Denne sommeren har uten tvil fristet unge og gamle til båtliv, svømming og ulike vannaktiviteter. Strendene har vært fulle av små og store, og da spør jeg: Er du en god svømmer? Behersker du svømming og livredning? Sommeren er en flott tid for vannaktiviteter, og mange foreldre gjør en strålende jobb når de er på stranda og leker med barna i vannet. Dette er viktig for videre svømme- og livredningsopplæring i skolen.

Nærheten til vann er også stor i Norge. Sjø og vann er ofte arbeidsplassen for voksne og lekeplassen for barn og ungdom. Derfor er det viktig å  beherske å svømme fra tidlig oppvekst for å kunne delta i leken i, ved og på vann, og for å forhindre drukningsulykker.

LES OGSÅ: Redningsselskapet slår alarm: – Dette er en skremmende utvikling

Mange drukningsulykker sommeren 2018:

Drukningsstatistikken (Norges Livredningsselskap 2018) viser at mange dør i drukningsulykker. I 2017 druknet 94 personer, og i følge media, har det i år druknet flere mennesker i Norge i juli enn tidligere år. Skyldes dette den varme sommeren, dristighet eller manglende svømmeferdigheter? Hva behersker vi når vi hopper fra broer eller fjellskrenter?

Dette vet vi ikke nok om, men Redningsselskapet mener at en overvurdering av egne svømmeferdigheter og dumdristighet er vanlige drukningsforklaringer. Betydningen av å kunne svømme i ung alder er derfor stor. Jeg vil si at det er like viktig å lære å svømme for noen og enhver og å beherske livreddende førstehjelp, som å kunne lese eller å beherske gangetabellen. Dette er livslang læring og viktig uansett etnisitet.

Dårligst i Norden i svømming

I følge NRK er norske 10 åringer dårligst i Norden i svømming. Blant norske 10-åringer klarte kun 53% å svømme 200 m uten hjelpemidler, mens i Sverige er tilsvarende tall 92 % og på Island 96%. Manglende svømmeferdigheter blant 10-åringer er kartlagt av Norges Svømmeforbund (NS, 2003-2013 IPSOS 3.5.2013). Dette støtter opp under min egen erfaring og kartlegging av mangelfull svømmeopplæring ved 18 skoler i Oslo og Akershus i februar 2016.

Jeg har en oppfatning om at norske elever ikke har dårligere evner til å lære å svømme, men de har færre svømmetimer enn i resten av Norden. Svømming og kroppsøving er et av de tapende fagene i skolen når det gjelder politisk og kommunal satsning. Her har vi et forbedringspotensiale.

Svært mange forklarer også manglende svømmeopplæring med mangelen på  svømmehaller, men opplæringen kan da også skje ute? Hvorfor snakker ingen om denne muligheten?

Barna trenger mer praktisk svømmetrening

Nå er det igjen skolestart, og da håper jeg at dette skoleåret har  svømmeopplæring med på timeplanen for alle elever, og at svømmeopplæringen følger undervisningsopplegget fra Utdanningsdirektoratet (2015). Dette materiellet skal ha vært tatt i bruk i skoleåret 2017-2018. For å klare de beskrevne svømmekravene i dette materiellet, trenger elevene hyppigere og bedre svømmeundervisning. De trenger kort og godt mer praktisk svømmetrening.

Å kunne flyte, å svømme på mage eller på rygg, eller å dykke i et basseng er ikke det samme som å svømme og dykke i saltvann hvor vind og bølger ofte også råder. Elevene trenger å trene på svømmearenaer både inne og ute, ja, for det er fortsatt grunnskolen som har hovedansvaret for svømmeopplæringen (Opplæringsloven 2017).

God skolestart:

I Tønsberg og i Vestfold ligger forholdene til rette ved mange strender for leik og svømmeopplæring. Nå mangler bare den pedagogiske tilretteleggingen og gjennomføringen. Vanntemperaturene er fortsatt gode, så undervisning og svømmeopplæring rett etter skolestart i august eller mot slutten av skoleåret i juni, er ideelt. Svømming kan også  være en del av et tverrfaglig undervisningsopplegg. Mulighetene er mange, og de bør realiseres i uteskoleopplegg. Dette vil elevene like. God skolestart!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken