Her ble det sykkel for tog

IDYLL: Før gikk toget her, nå kan syklister og turgåere kose seg langs vannkanten.

IDYLL: Før gikk toget her, nå kan syklister og turgåere kose seg langs vannkanten. Foto:

Av

Det skal bli sterk konkurranse i Vestfold om å få landets beste sykkelvei

DEL

MeningerI en kommentar i Tønsbergs Blad 31. september tar Audun Norbotten til orde for at den snart nedlagte jernbanestrekningen Larvik - Porsgrunn (delvis langs Farris) blir «Norges beste gang- og sykkelvei».

Da kan jeg minne leserne og Audun Norbotten om at det blir sterk konkurranse her i Vestfold om å få landets beste sykkelvei.

Siste tog

For litt under ett år siden kjørte det siste vestfoldtoget på den da 135 år gamle jernbanetraseen langs fjorden inn mot Holmestrand fra nord. Pr. i dag er hele Vestfoldbanen gjennom nåværende Holmestrand kommune lagt langt inne i fjellet, inkludert den enestående nye jernbanestasjonen, og med heis opp til øvre by-platå (Rovefjellet).

Dermed er en fantastisk strekning her frigjort til det som allerede nå er i ferd med å bli etablert som en sjønær sykkelvei, en tursti, en gang- og sykkelvei, en kyststi, ja kanskje riktig også å kalle det for en «fiskersti» langs denne nordre del av Holmestrandsfjorden, med overgang til Sandebukta.

LES OGSÅ: Nå skal sykkelandelen i Tønsberg opp til gamle høyder

Innbydende kystidyll

Den gamle jernbanetraseen ligger på steinfylling som mesteparten av strekningen går rett ned mot fjorden, lavest i sør. Høydeforskjellen mellom gamle Holmestrand stasjon i sør og ca fem kilometer nordover til Smørstein er på bare vel 10 meter. Nærheten til sjøen, også med mange fine fiskeplasser, er påtagende.

Alle vestfoldinger som gjennom mange år har togpendlet forbi Holmestrand, hadde, før den nye 12,4 km lange tunnelen (Holmestrandporten) overtok, gode muligheter til flott utsyn over fjorden, til fargerik soloppgang om morgenen, til sjøutsikt, også med store cruiseskip og annen skipstrafikk 15 km ute i synsranden, ute i Breiangen som denne del av Oslofjorden også kalles.

LES OGSÅ: Mens andre hoiet, heiet, tutet og peip, kjente jeg hvor tomt alt plutselig ble

Bedre og bedre

Alt jernbaneteknisk utstyr er fjernet på strekningen. Det er gruset, og i mine øyne klargjort til asfaltering. Jeg har for deler av strekningen også sett helt nye master for gatebelysning av den nye gangveien. Allerede nå er det fullt mulig å spasere på denne unike strekningen, jeg antar også å sykle.

LES OGSÅ: Mange tusen har reist med Ole III i sommer - nå vil Bent ha ferjedrift også til neste sommer

Med denne status regner jeg med at Holmestrands perle av en sykkelvei og kyststi langs fjorden leder i konkurransen om landets beste sykkelsti. Jeg illustrerer min kommentar med dette bildet jeg tok sist lørdag like nord for daværende jernbanebommer ved Holmestrand stasjon.

Denne nye traseen langs fjorden nordover i Holmestrand er bare en av de mange positive ting som utvikler seg i denne byen nå.

Trygve Eriksen

Holmestrand

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags