En jernbane i sterk utvikling

Frps Morten Stordalen har mye godt å si om tilstanden på jernbanen i Norge akkurat nå.

Frps Morten Stordalen har mye godt å si om tilstanden på jernbanen i Norge akkurat nå. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDet har blitt rettet kritikk mot at jernbaneutviklingen nærmest har stått helt stille de siste fem årene. De som hevder det snakker enten mot bedre vitende eller er ikke tilstrekkelige oppdatert.

I 2018 er jernbanebudsjettet nesten 10 milliarder kroner høyere enn i 2013, og spesielt viktig er det at satsingen på vedlikehold er mer enn doblet i perioden.

Det er kommet over hundre flere daglige avganger fra Oslo S de siste fem årene. Tilbudet på Sørlandsbanen er nesten doblet. Det er også flere avganger på Saltenpendelen og på Trønderbanen.

De siste årene har vi sett en økning i containertarnsport på jernbanen etter mange år med nedgang, og vi har hatt en kraftig vekst i tømmertransporten. Mange av landets godsterminaler oppgraderes nå vesentlig.

De konkrete investeringsplanene er økt kraftig. Midlene til planlegging av nye prosjekter er mer enn doblet og flere nye milliardprosjekter igangsettes nå i 2018.

Vi er også i gang med et stort teknologiløft for jernbanen. Hele signalanlegget skal moderniseres. Kontrakter for mange milliarder kroner er ute i markedet og flere kommer. 

Det kom nylig statistikk for transporten på jernbanen og den viser at det ble transportert nær 35 millioner tonn gods på norske skinner i fjor, en økning på 2,9 prosent sammenlignet med 2016.

Når det kommer til passasjerer var det rett nok en nedgang på 1,0 prosent til 73,6 millioner registrerte passasjerer i 2017, men det kommer etter en kraftig vekst i de foregående årene. Ser man på perioden 2012-2017 økte antallet passasjerer med 17,3 prosent, mens veksten i godsfrakt var på 15,5 prosent.

Samtidig har kundetilfredsheten har aldri vært høyere enn i 2017. Det er gledelig.

Vi har selvsagt ikke løst alle problemer. Det er fortsatt mye som må ordnes og mye som må bygges, men vi er nå på rett spor etter flere år med nedprioritering og forfall. Jeg kan med trygghet si at norsk jernbane nå er i en bedre utvikling enn på flere tiår.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags