Kjære venner av «Kysten»

HYLLEST: Ordfører Petter Berg roste den frivillige innsatsen som har fått D/S "Kysten" til å seile igjen.

HYLLEST: Ordfører Petter Berg roste den frivillige innsatsen som har fått D/S "Kysten" til å seile igjen. Foto:

Av

Sist lørdag var en merkedag i D/S «Kysten»s historie – dampskipet som kom til Tønsberg i 1971 som en del av byens 1100-årsjubileum. Endelig kunne skipet legge ut på tur igjen for første gang siden 2003.

DEL

MeningerDa skulle skipet ned til Bredalsholmen for å reparere noen rustskader i skroget – som kjent viste det seg raskt at skadene var langt mer omfattende enn man først antok, og mange gav opp håpet om noen gang å se Kysten tilbake på tur i skjærgården vår.

Mange har spurt hvorfor jeg har engasjert meg så kraftig i å få det gamle skipet tilbake i fart igjen. Svaret på det er å finne i Tønsbergs historie som jo er grunnlagt på sjøfart og handel. Sjøfart og skipsbygging har vært helt avgjørende viktig for Tønsberg og regionens vekst og fremgang. På 1800-tallet var Tønsberg en ledende seilskipsby, dette skapte store ringvirkninger og mange bedrifter ble grunnlagt som følge av denne oppblomstringen rundt skipsfartsnæringen.

LES OGSÅ: «Kysten» seilte rundt Nøtterøy for første gang på 16 år: – Dette er helt herlig!

Et eksempel på det er Tønsberg Reperbane, som nå snart skal gjenoppbygges. Næringen gav mulighet for mange til å søke arbeid og utkomme, og var avgjørende viktig for velstandsutviklingen på 1800- og 1900-tallet.

Overgangen fra selskip til dampskip var krevende for mange rederier, et av rederiene som maktet denne omstillingen var Tønsberg-rederiet Wilh. Wilhelmsen, som ble etablert i 1860-årene. D/S «Kysten» er derfor et viktig symbol på den betydningen som skipsfarten har hatt i vår region. Vi er nå så heldige at vi i Tønsberg har tre skip fra tre forskjellige tidsepoker i sjøfartens historie å vise fram: Vikingskipet «Saga Oseberg», ishavsskuta «Berntine» og D/S «Kysten».

LES OGSÅ:

Stor frivillig innsats

Prosjektet med å få «Kysten» tilbake i disse 16 årene har som sagt møtt mye motgang, men jeg var fast bestemt på at «Kysten» skulle tilbake igjen i fart. Da styret trakk seg i 2009, så det mørkt ut, og mange ville skrote hele prosjektet. Jeg spurte flere kandidater om å overta som styreleder, og var nær ved å gi opp da Arve Wilhelmsen sa ja til å påta seg oppdraget.

Sammen med ham og mange frivillige i styret og dugnadsgjengen har vi klart det mange så på en «Mission Impossible»! Støtten fra Riksantikvaren og Jørn Holme selv har også vært helt avgjørende.

LES OGSÅ: «Kysten» seiler igjen – se jomfruturen i opptak her

Jeg vil derfor benytte denne anledningen til å rekke en hjertelig takk til styreleder Arve Wilhelmsen og resten av styret for en ukuelig innsats, og ikke minst til den fantastiske dugnadsgjengen som trofast møter opp to ganger i uka. Uten dere hadde vi ikke klart det, Tønsberg har mye å takke dere for. Takk for innsatsen, og velkommen om bord!

(Innlegget er en lett omarbeidet versjon av ordførerens tale i forbindelse med «Kysten»s tur rundt Nøtterøy lørdag 29. juni, red, anm.)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags