Hvorfor denne galskapen?

- FARLIG: Bussene dundrer nedover Skallevoldveien i hopetall, nesten uten mennesker ombord, skriver Lisbeth Kopperud.

- FARLIG: Bussene dundrer nedover Skallevoldveien i hopetall, nesten uten mennesker ombord, skriver Lisbeth Kopperud. Foto:

Av

For ett år siden startet en ny epoke her på Skallevold. VKT (Vestfold Kollektivtrafikk) endret bussruter og busstider, og vi fikk en trafikkfarlig rundkjøring og nye utfordringer med trafikksikkerhet langs hele Skallevoldveien.

DEL

MeningerVKT er blitt en forferdelig nabo for oss som bor her på Skallevold og deler av Ringshaug. Vi har fått busser dundrende ned Skallevoldveien og langs stranda i hopetall, nesten tomme for mennesker. Endringene medførte at en tredjedel av beboerne her mistet busstilbudet sitt, men resten av befolkningen fikk buss som går hvert tiende minutt.

Vi trenger buss til jobb, men bussene har jo sluttet å kjøre her folk bor. Innføring av pendelruter gjør at bussen ikke lenger går der. Beboere i Solliveien og Tverrvedveien har ikke lenger busstilbud.

Å innføre pendelruter er en overordnet satsing for å gi et bedre busstilbud. Det ligger en økonomisk gevinst der for VKT, hvor tilskuddet de får er avhengig av at bussene er i rute. Bussen skal konkurrere med bilen og bruke kortere tid til byen.

Vi har fått opplyst at pendelruter en en del av satsingen for å oppnå punktlighet og regulere forsinkelser. Det er i høyeste grad tilfelle, for her kjører ikke bussene i 40 km/t, og de er ofte tomme. Bussene kommer fort ned Skallvoldveien eller langs stranda, for så å ta en runde i rundkjøringen og fortsette tilbake med ”ikke i trafikk”.

Trafikkfarlig

Rundkjøringa fungerer som en endeholdeplass, med bussholdeplass midt i rundkjøringa. Ofte, og spesielt etter rushtrafikken, hoper det seg opp, og det står gjerne tre busser parkert i rundkjøringa på en gang. Det er underlig at man kan få tillatelse til å lage en bussholdeplass midt i en rundkjøring!

Resultatet av at det er innført pendelruter er at bussene møter hverandre på en vei som er så smal at de ikke har plass til å møte hverandre. Veien her er 3,5 meter bred, og er i utgangspunktet rødmerket som spesielt trafikkfarlig. Bussene må kjøre inn i innkjøringer for å kunne passere hverandre, og de må rygge. Spesielt når de møter hverandre der det er veikryss. Denne smale veien brukes av skolebarna ved Ringshaug skole, barnehagene på tur til stranda, og ellers gående, syklende, folk på rollerblades med flere. Det oppstår stadig samtidighetskonflikter når nærmere 90 busser i døgnet skal passere hverandre og ta igjen forsinkelsene. Dette skjer når kartet ikke passer med terrenget!

Det grønne skiftet

Den økte trafikken gjør det farlig å ferdes som myk trafikant. Men da innretter vi oss og kjører barna til skolen i stedet. Dette er jo en del av det grønne skiftet...

Trafikkfarlige situasjoner oppstår daglig. Ringshaug barne- og ungdomsskole, barnehagene, vellene og privatpersoner har protestert. Dette er med gjentagelse, og i møter rapportert videre til VKT, Statens vegvesen og politikere. De nekter for at det skjer, men alle kan se video og bilder på Facebook-siden Skallevold rundkjøring.

Så herved: Når ulykken skjer, så vet vi at dere er varslet! Vi vil ikke høre at dette visste dere ikke noe om. Det er politikerne som har vedtatt den økonomiske rammen som gjør denne busstrafikken mulig, derfor denne galskapen!

Stopp pendelrutene! og flytt bussholdeplassen vekk fra rundkjøringen!


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags