Høyre og støttepartiene sitter fast i fossilalderen, bilen skal fortsatt ha for mye plass

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Tønsberg har gode muligheter til å bli en grønn og fremtidsrettet by. Vi har en stasjon som ligger midt i byen. Vi har ledige arealer i sentrum hvor vi kan bygge både næring og bolig i gangavstand til sentrum.

DEL

LeserbrevVi har Brygga, Torvet, Kanalen og Gunnarsbøparken, og en skjærgård rett utenfor stuedøra. Men Tønsbergs har et stort problem – vi henger fast i gammeldags bil- og kremmertankegang. Vi kan ikke legge til rette for bilen og få et gang- og sykkelvennlig sentrum. Det vil være dumt å vente på ny Nøtterøyforbindelse og en ny firefeltsvei til byen før vi tar de nødvendige klimagrepene. Vi må handle nå!

LES OGSÅ: Bilismens tid i Tønsberg er ikke over, men vi kan ikke kjøre over alt

Høyres Ellen Lian forsikrer om at bilen skal fram og få parkere, så besteforeldrene kan kjøre barnebarna til byen (i TB 30.05). Dagen etter får vi TBs klimafasit for Tønsbergs politikere; «Bilistene merker det. Syklistene ser det – og sykler videre. Bilkøene i Tønsberg blir bare lengre og lengre.»

Anette Viken

Anette Viken

Olav Sannes Vika

Olav Sannes Vika Foto:

Bomringer og køprising fungerer

For SV er det ikke en overraskelse. Bomringer og køprising virker, og restriktive tiltak er nødvendig for å begrense biltrafikken. En økning i biltrafikken inn til byen på 10 prosent slår beina under klimaplan og alle tiltak MDG tror de har fått til ved å støtte Høyre og Frp. Dette var grunnen til at SV foreslo å starte en bompengefinansiert kollektivpakke som også inkluderte kollektivfelt og løsninger i Presterødbakken.

LES OGSÅ: Bil og tog på samme bru?

Vi bør så fort som mulig stenge Nedre Langgate, og bruke den til buss, sykkel og gående. Da hadde vi sluppet en mur av bil og eksos mellom Torvet og sjøen. Bylufta vil bli bedre uten svevestøv, NOx og støy. Barna og besteforeldrene kan kose seg i frisk luft – og det blir attraktivt for folk å flytte tilbake til sentrum. Høyre og handelsstanden har rett i en ting – et levende bysentrum trenger mennesker – men hverken biler eller parkeringsplasser kjøper noe.

LES OGSÅ: Vestfjordaksjonist oppfordrer til aksjon under Færderfestivalen: – Håper på kø fra Verdens Ende til Semslinna

Bilbaserte byer lykkes ikke

Tønsberg har omtrent like mange parkeringsplasser som Bergen sentrum. Vi har derimot ikke et like levende bysentrum. Bilbaserte byer lykkes ikke. De blir utkonkurrert av netthandel, kjøpesentre og byer med gode bilfrie grep som Strøget i København, Bergen eller til og med Oslo. Planene for sentrum, opprustning av grønne arealer, sykkeltraser og attraktive gater kommer i konflikt med parkering. Fredrikstad er nå kåret til Norges mest attraktive by. Begrunnelsen var både en gratis ferje, målrettet satsing og at: «Forbildefunksjonen ligger i det å satse stort og bredt nok på kollektivtransport.»

LES OGSÅ: Derfor blir Tønsberg-køene bare lengre og lengre

Da Bergen var like stor som Tønsberg, bestemte framsynte politikere seg for å utrede bybane – i dag en kjempesuksess. Den går i bygatene i sentrum, i noen tuneller, og binder sammen byen. Den store fordelen er at den frakter mange mennesker og løser rushproblemene. Den er romslig med god plass til både barnevogn og rullator – og en bedre løsning om besteforeldrene vil til byen med barnebarna. Noen har innvendt at det vil ta mye areal, men den tar ikke mer plass enn et kollektivfelt.

Firefeltsveien sluker areal

Det som tar areal og penger, er firefeltsvei fra Nøtterøy. Det er en trend i Tønsberg at de fleste tegner sine egne løsninger. SV tror ikke vi kan tegne denne selv. Derfor ville vi ha skinnegående transport med i det som skal utredes i forbindelse med kollektivløsningen for Tønsberg-regionen. Det fikk ikke flertall. Vi gir oss ikke, og håper at toget ikke har gått. Det vil bli bygd nye krysninger av Kanalen om noen år. Der bør en bybane vurderes, og vi kan forlenge den til Bakkenteigen og Horten om de vil være med.

En tverrlinje over Tønsbergs nye bydel Kilen og til Sem kan være mulig. Da kan folk ta elbilen fra Revetal til Sem og bane derfra når de vil nyte byen. Fremtiden er ikke parkeringshus og en bilbasert by. Vi må tørre å satse nå – ikke når bruene og tunnelene er bygget!

Olav Sanness Vika og Anette Viken

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags