Irriterende skolebiler!

VI SER: Trafikklærerne kjenner reglene, men så lenge det ikke skaper farlige situasjoner er det viktig å la elevene prøve og feile, mener Britt Karin Antonsen-Normo.

VI SER: Trafikklærerne kjenner reglene, men så lenge det ikke skaper farlige situasjoner er det viktig å la elevene prøve og feile, mener Britt Karin Antonsen-Normo. Foto:

Av

Til deg, godt voksen mann i DJ-registrert rød Toyota på Solvang tirsdag:

DEL

MeningerJeg var ute med min elev for å trene blant annet på høyre- og venstresvinger. I en av gatene plasserte eleven seg helt til venstre (til tross for at det ikke var envegskjørt). Vi sto nå der mens jeg lurte på hva han ville gjøre hvis det kom møtende trafikk som skulle inn i vegen vi kom fra. Han fant da selv ut at han var altfor langt til venstre i vegen. Det foregikk en prosess med læring.

Dette er en måte å jobbe på som jeg kommer til å fortsette med; eleven må få lov å gjøre seg egne erfaringer, gjøre feil, oppdage at det ikke var så lurt, for så å ikke gjøre dem igjen, forhåpentligvis.

LES OGSÅ: Olav teller bilistene som kjører ulovlig i Gauterødveien

Forbannet bilist

Mens vi sto der i møtende felt, kom du, «godt voksne» mann, stoppet på høyre side (siden du jo skulle til høyre), men ikke nok med det: Med fingeren gjentatte ganger pekende mot hodet, fikk du antagelig utløp for din frustrasjon, irritasjon og samtidig fortalt både meg og eleven for noen idioter vi var som kunne finne på å kjøre på den måten!

Det stod et hvitt skilt med svart skrift bak på bilen: «SKOLE.» Jeg har på dette skiltet når jeg er ute med elever, sammen med «SAFE DRIVING TRAFIKKSKOLE» lysende over hele bilen, nettopp av den grunn at andre skal forstå at her kommer det en elev under opplæring. Han eller hun er IKKE ferdig utlært, men det antar jeg du er?

Så til alle dere som synes at trafikkskoler, av alle, burde vite hvordan man skal kjøre: Ja, vi vet det. I tillegg kan vi trafikklærere også noe om pedagogikk og gode læreprosesser. Dere kommer helt sikkert til å se SAFE DRIVING gjøre noen rare ting, ikke farlige, for så langt går vi ikke i å gi elevene egne erfaringer og opplevelser, men det kan godt hende dere ser oss for eksempel på tur inn imot innkjøring forbudt.

LES OGSÅ: Her gikk det skikkelig galt

Lærer ved erfaring

Vi kommer ikke til å fullføre ved å kjøre gjennom gaten feil vei, men eleven får en helt annen opplevelse og erfaring ved å kunne gjøre denne feilen og bli konfrontert med den, enn om jeg hadde sittet og observert for han/henne, og fortalt i god tid hva som er riktig kjøremåte (vi kaller det å lede eleven). Ved å lede vil eleven sitte igjen med det inntrykket at han/hun kjører helt fint, de klarer jo alt og får seg en «reality check» først på førerprøven, og om de skulle bestå den, er den virkelige risikoen når de skal ut på egen hånd.

Så til alle dere der ute som irriterer dere over skolebiler som «burde vite bedre»: Vi gjør det.. og kommer til å fortsette med det.

BESTÅTTGARANTI: Britt Antonsen-Normo starter opp trafikkskolen Safe Driving Trafikkskole etter mange år som sensor på Tønsberg trafikkstasjon. Hun er kjent under navnet "stryke-Britt" men tilbyr garanti for bestått førerprøve ved første forsøk ved sin egen skole.

BESTÅTTGARANTI: Britt Antonsen-Normo starter opp trafikkskolen Safe Driving Trafikkskole etter mange år som sensor på Tønsberg trafikkstasjon. Hun er kjent under navnet "stryke-Britt" men tilbyr garanti for bestått førerprøve ved første forsøk ved sin egen skole. Foto:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags