Behold gateparkeringen i Tønsberg og la Nedre Langgate være åpen for trafikk

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det er med stor undring at politikerne – også deler av de blå ikke lytter til næringslivet. Jeg var på seminar her i vinter på Oseberg Hotell, hvor det ble dokumentert at ved å ta bort gateparkeringen, så gikk det svært dårlig med butikker/restauranter i disse gatene. Det var det samme om det var en stor by i USA eller en liten by i Norge.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi trenger ikke færre parkeringsplasser, men flere og bedre veier inn til sentrum.

I Tønsberg sitter man heller ikke ute i gatene vinterstid, ei eller i kalde høst- og vårmåneder. Vi er et vinterland og må ikke sammenlignes med land, som har sommer året rundt. De fleste land har så mange innbyggere at det ikke har så stor betydning med bilparkering. Innbyggertallet i Norge og, i dette tilfelle Tønsberg, har svært få innbyggere, hvor alle næringer konkurrerer om de samme få som bor her.
 

LES OGSÅ (+):Gatebruksplanen for Tønsberg går inn i siste beslutningsfase

Skal vi satse på sykkel fordi det er helsebringende?Man skal ikke sykle om vinteren, det kan være svært farlig på glatta, med dertil alvorlige personskader. I sommerhalvåret er det selvsagt koselig å sykle, selv om det da også er lite helsebringende.

NEDRE LANGGATE: Det vil ikke være bra for sentrumshandelen om den stenges for biltrafikk.

NEDRE LANGGATE: Det vil ikke være bra for sentrumshandelen om den stenges for biltrafikk. Foto:

Som eier av forskjellige bedrifter, vet jeg at det koster mye med sykefravær. Og folk som sykler vinterstid, og blir sykemeldte, burde bli nektet sykepenger. Sykling er selvsagt positivt for holde seg i aktivitet, særlig i sommerhalvåret, men sykler bør stå i vinteropplag og tas ut når værforholdet tilsier det.

LES OGSÅ: Køproblemet blir ikke løst, det blir bare flyttet

Stor smittefare

Buss, er det så helsebringende? Den skaper mye veistøv og ikke minst, den er et sted hvor man lett smitter hverandre, med påfølgende sykmeldinger.

Argumentet mot bil p.g.a. forurensning er jo tilnærmet borte. Nyere biler bruker svært lite drivstoff og dermed blir det mindre forurensning. Flere el- og hydrogenbiler kommer for fullt. Hvor er argumentet for mindre bilkjøring? Borte!

Første gang jeg var i Bangkok, for ca. 20 år siden, så var det svært mye eksos og ikke lett å sitte på en uterestaurant. I dag er bilparken økt betraktelig, samtidig er lufta i byen mye renere. Dagens biler forurenser svært lite og bilparken i Bangkok er faktisk nyere enn her i Norge. 

Syklister handler minst

Det er bevist at eldre, som oftest er avhengig av bil, handler mest og holder gatebutikkene i live. Syklister handler minst. Viktig å holde liv i næringslivet, som medfører høyere skatteinntekter til gode formål. 

Helsebringende trening: Som tidligere aktiv styrkeløfter og fortsatt aktiv mosjonist, vet jeg at det er viktig å trene og man føler seg mer vel. Beviselig er at å trene styrke langt bedre for å holde deg lenger sprek mot alderdommen. Løping/sykling er bra for kondisjon, men svært lite helsebringende utover dette. Og tilnærmet null effekt på slanking. Styrketrening bygger muskler og jo mer muskler du har i forhold til kroppsvekt, jo høyere forbrenning. Bedre å trene styrke hjemme, enn å bruke sykkel på vinterstid. 

LES OGSÅ: Når skal hysteriet om at bilen må bort ta slutt?

Bygg parkeringshus ved Nedre Langgate

Konklusjon: Behold Nedre Langgate som i dag, kanskje med gangbru over gaten for å sikre myke trafikanter. Bygg P-hus ved Nedre Langgate. Behold også Kanalbrua som firefeltsvei, som i dag. Oppretthold gateparkeringen eller tilnærmet som i dag. Gode og sikre sykkelstier/gangveier bør vi fortsatt ha.

Bygg ny fastlandsforbindelse med minimum firefeltsvei så nær byen som mulig (Kaldnes/Korten) – gjerne med sykkelsti/gangvei, men ikke på bekostning av vei. Ta vare på næringslivet i smågatene, ellers blir det kun store shoppingsentre som overlever.

Og som en tilleggs konklusjon: Behold jernbanen i sentrum. Det er svært positivt for å få turister og som holder liv i næringslivet.

Jan Petter Andersen

Bedriftseier

Nøtterøy

Følg på: Facebook.com Jan.Petter.A

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken