Innføringen av ny bilavgift er bare utsatt ett år - jubelen vil ikke vare lenge

IRRITERENDE: Vi betaler allerede store summer i avgift ved nybilkjøp og mesteparten av drivstoffprisen er avgifter. Er det ingen grenser for hvor mye man skal betale i avlat for å kunne kjøre bil, spør Knut Adofsen.

IRRITERENDE: Vi betaler allerede store summer i avgift ved nybilkjøp og mesteparten av drivstoffprisen er avgifter. Er det ingen grenser for hvor mye man skal betale i avlat for å kunne kjøre bil, spør Knut Adofsen. Foto:

Av
DEL

LeserbrevFolk jubler over at innføringen av det nye systemet for beregning av bilavgifter nå er utsatt. Beregninger som vil øke nybilprisen på bensin-og dieselbiler med flere titalls tusen kroner, og på enkelte godt over hundre tusen kroner. Men innføringen er bare utsatt ett år så jubelen vil ikke vare lenge.

Få av oss skjønner hva det hele går ut på, men vi har fått høre at dette er et mer nøyaktig system for beregning av utslipp fra bensin-og dieselbiler. For meg fortoner det hele seg som et bestillingsverk hvor man først har laget fasit og så tilpasser man tallene i etterkant. En slags, tenk på et tall. Like tilfeldig som dagens fasit. Et verktøy for å få mer penger inn i statskassene samtidig som de fleste tror de bidrar til å redde kloden, som i følge de verste svovelpredikantene kokes.

Vi betaler allerede store summer i avgift ved nybilkjøp og mesteparten av drivstoffprisen er avgifter. Er det ingen grenser for hvor mye man skal betale i avlat for å kunne kjøre bil samtidig som vi blant annet legger til rette for besøk av stadig større cruiseskip med gigantutslipp i byer hvor vi vil forby dieselbiler?  Vi skal tvinges til å kjøre såkalte nullutslippsbiler for å redde kloden.

Når det norske nybilsalget utgjør 0,2 % av klodens nybilsalg er ikke vårt bidrag mye å skryte av.  Jeg er på ingen måte imot at vi skal kjøre el-biler, så å tro at det skal redde kloden er utopi. Strømmen de bruker til å lade med er langt fra ren og fornybar noe som blant annet skyldes at noen tror at vi har energi nok til å gjøre store deler av Europa grønn og derfor har slått seg sammen med blårussen for å få bygget stadig nye el-kabler til Europa. El-kabler som også brukes til import av strøm produsert på kull og i beste fall atom- eller vindkraft.

Når Frp nå tar på seg æren for utsettelsen håper jeg de ved neste korsvei setter foten ned, og heller forlater Regjeringen enn å være med på å innføre noe som er ren avlat og ikke noe som vil redde kloden. Det er allerede nok hykleri rundt utslipp, avgifter og miljø. Sist demonstrert på programmet "folkeopplysningen" hvor ingen politikere ville stille opp og forsvare at man gir mest subsidier til det kjøttet som genererer desidert mest co2 utslipp. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags