Når skal hysteriet om at bilen må bort ta slutt?

NYTTIG: Uten bilen ville livet bli utrolig komplisert for de fleste av oss. Foto: Peder Gjersøe

NYTTIG: Uten bilen ville livet bli utrolig komplisert for de fleste av oss. Foto: Peder Gjersøe

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vi har nå sett virkningene av å stenge Jernbanegaten, fordi de nye gassdrevne bussene ikke kommer inn under Farmanstredet: kø, kø og kø! På Kilen: kø, kø og kø. Det er snart ikke parkeringsplasser for andre enn kommunale og elbiler utenfor Farmandstredet, og ytterligere 700 parkeringsplasser skal bort i sentrum.

DEL

Meninger 

Og nå vil noen at Nedre Langgate skal stenges for biltrafikk allerede sju år (minst) før Nøtterøy har en fastlandsforbindelse! Dette må jo gå ut over handelsnæringen i Tønsberg. Det skal ikke mye forskning til å forstå at over 90 prosent av trafikken utføres med bil. Av dette er ca. 50 prosent yrkestrafikk. Vi bor faktisk ganske spredt selv i Vestfold.

LES OGSÅ:  Etter sju måneder med trafikkfarlig omkjøring åpner denne viktige veien igjen

Tomme busser

Hvis vi bruker øynene, ser vi en masse busser som i det meste av døgnet har svært lite belegg eller er tomme, og mange flere biler i kø. Skal slagordet være hver mann sin buss? Dette koster jo oss skattebetalere enormt med penger! Og enda er det noen som er frekke nok å si at kollektivtrafikk er samfunnsøkonomisk! Dette kan det ikke ligge mye forskning bak. Privatbilene legger igjen absolutt netto til Staten 50–60 milliarder hvert år – etter at absolutt alle utgifter til veitrafikken er betalt. Sju-åtte milliarder til Bane Nor betales nær sagt i sin helhet av skattebetalerne, noe som tidligere var en del av NSBs underskudd.

Det er ikke slik som mange skulle ønske at alle bor like ved en kollektivterminal eller jernbanestasjon. De aller fleste av oss er avhengig av bilen for å komme dit vi skal når vi skal, med alt vårt pikk og pakk og hele familien. Ikke minst den frihet og mobilitet det gir for eldre og bevegelseshemmede. En kollektivreise er og blir i hovedsak en reise fra et sted du ikke er til et sted du ikke skal, på en tid som ikke passer deg.

LES OGSÅ: Vil ha to felt på ny fastlandsforbindelse for å bremse trafikkveksten

«Alle» skal sykle eller gå

Når alle parkeringsplassene blir borte med en ny jernbanestasjon i Tønsberg må jo dessuten svært mange kjøre bil hele veien p.g.a. mangel på parkeringsplass. I dag kjører faktisk flere fra Drammen til Sande for å få parkert for å ta toget derfra. Men nå skal jo alle sykle eller gange (som det heter), i all slags vær og føre, og hva med to 10-liter spann med maling i hånden eller på sykkelstyret. Og det skal jo helst være en ekte racersykkel, og med rett til å råkjøre i alle gater og veier, og absolutt ikke på sykkelveiene. Ofte med livet i hendene både for seg selv og andre trafikanter. Gjerne i god fart over Brygga en lørdag med tett av folk. Og sykkelulykkene øker. Det er jo sykkel må vite, med rett til å bryte alle trafikkregler. Tenk om vi bilister oppførte oss slik i trafikken?

Kutt ut ønsketenkningen

Det må vel en gang ta slutt med ønsketenkning om at bilen forsvinner nok snart, bare det blir vanskelig nok. Slik har det vært tenkt i flere tiår, og hva har skjedd, det har bare blitt flere og flere biler, men lite utbygging og vedlikehold av veier, noe som har bidratt til en mye vanskeligere hverdag for mange. Og dessuten, forurensningen har øket kraftig p.g.a. av all køkjøring.

Nå ser vi i hvert fall at det skjer noe både med vei- og jernbaneutbygging, og ikke minst vedlikehold. Under den rødgrønne perioden i åtte år skjedde det svært lite. Unntatt en del veier da i områder der det nesten ikke er folk, som en hilsen hjem fra distriktspolitikere. La oss inderlig håpe at ikke denne politiske konstellasjonen kommer tilbake etter høstens valg.

Når skal dette hysteriet om at bilen må bort ta slutt og det igjen blir tenkt trafikkplanlegging basert på realisme og ikke ønsketenkning? Uten bilen ville livet bli uhyre komplisert for de fleste av oss!

Evind N. Abrahamsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags