Barnebursdag på McDonalds, 18-åringenes første øl på Brygga og kryssing av gater i høstmørke - alt skjer tett på tung biltrafikk

Foto:

Av

Det er en skandale hver dag

DEL

LeserbrevEn høstkveld for et år siden (se foto) hørte jeg en dame rope om hjelp i en fotgjengerovergang i Nedre Langgate. Hun var påkjørt av en av de 77.000 bilene som kjører i byen i løpet av et døgn. Ambulansen kom. 15 år etter at veipakken ble stoppet halvveis er Norges eldste by fortsatt en midtrabatt. Det er en skandale – hver dag.

Den opprinnelige veipakken var ferdig utredet og delt i to faser med byggestart for snart 20 år siden. En halvdel ble ferdigstilt, mens den andre halvparten ble stoppet av folkeavstemning i 2005 med deltakelse nede på 33 prosent. Folkeavstemningen ble holdt uten det opprinnelige alternativet i veipakken med tunnel under byen og under Kanabrua. I stedet kom nytt alternativ som var en kort bru over til Kaldnes og utbyggingen der. Det var lett å tenke av utbyggere og politikere hadde gått i kompaniskap heller enn at byen skulle få orden på trafikken.

Veipakken hadde vært ferdig uten folkeavstemming

Utredninger og planer til mange millioner ble forkastet. Halvparten av et trafikksystem ble hengende «i løse luften».
En lærdom er at infrastruktur for vei ikke kan bygges med folkeavstemninger, særlig ikke når utbyggingen allerede er halvveis. De mange «veiplanleggerne» som folkeavstemningen fødte har ofte en ting til felles; de ønsker en løsning som passer dem og ikke ødelegger deres bomiljø.

Profesjonelle veiplanleggere må tenke objektivt, langsiktig, strebe etter overblikk, profesjonalitet og kompetanse. Den opprinnelige veipakken så ut til å følge flyten i trafikken og ta hensyn til bomiljø. Den hadde vært ferdig uten folkeavstemningen. Byen hadde funnet roen i stedet for to permanente, langstrakte lunger med støy og eksos som utvikler seg negativt.

En trafikkundersøkelse i 2016 i regi av Bypakke Tønsberg summerte at 77.000 biler i døgnet kjørte i byen. Trafikken har vokst siden det.

Tung trafikk og skitten snø få meter fra stuer og soverom i Stoltenbergsgate. En pågående skandale.

Tung trafikk og skitten snø få meter fra stuer og soverom i Stoltenbergsgate. En pågående skandale. Foto:

Helseskader

Trafikkundersøkelsen ga ingen tall for støy og luftkvalitet. Verdens helseorganisasjon og EU har støy og luftkvalitet i byer og boområder høyt oppe på agendaen, men Tønsberg-rapporten nevner ikke disse faktorene.

København satser på byen og beboerne og vil bli best på miljø. Sensorer i bymiljøet måler støy og forurensning og endringer skjer. Byen forholder seg til at støy og forurensning gir fysiske og psykiske skader. Forskningen viser at eldre og svake grupper bor mest utsatt. En by som kjører hovedårer for trafikk tett på boliger påfører høyt blodtrykk, luftveisproblemer og i verste tilfelle hjertesvikt som følge av støy og stress. Hvor mange beboere av Tønsberg har fått slike problemer etter at veipakken ble stoppet?

Hvem har ansvaret for det? Verdens Helseorganisasjoner og EU har regler og grenser for støy og forurensning i byer. På et eller annet tidspunkt vil Tønsberg våkne opp til disse kravene og måtte innføre drastiske tiltak. Kosmetiske vedtak om «glidelåser» og utvidede rundkjøringer og satsing på kollektivtrafikk vil ikke løse flokene. Det viser de 15 årene som har gått siden folkeavstemningen. Billige veiløsninger kan koste dyrt. En by som vil puste og leve lenge har ikke råd til eksperimentere med halvgode løsninger.

Byen kveles av trafikk

Tønsberg er en by som får det til på mange områder. Biblioteket, Brygga, Torvet, at man har klart å holde Slottsfjellet intakt og det gode miljøet på svømmehallen. Men en by som kveles av trafikk vil ikke blomstre på vakkert vis. Barnebursdag på McDonalds, 18-åringene første øl på brygga, kryssing av gater i høstmørke, det skjer tett på tung biltrafikk. For nålevende og fremtidige generasjoner er dette en jobb som må gjøres nå. Tønsbergs trafikkskandale må få en god slutt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags