Trafikkopplæring til alle

FEIL OM TRAFIKK: Det er ikke sikkert at trafikkstasjoner i Vestfold og Telemark blir nedlagt, skriver Karoline Aarvold.

FEIL OM TRAFIKK: Det er ikke sikkert at trafikkstasjoner i Vestfold og Telemark blir nedlagt, skriver Karoline Aarvold. Foto:

Av
DEL

LeserbrevI Høyre tar vi både elevene, ungdommene og skattepengene folk jobber for på alvor. Derfor er vi opptatt av å finne nye, effektive og smarte løsninger på de problemene og oppgavene vi står ovenfor i fremtiden. Løsninger som forenkler og forbedrer hverdagen til folk flest, uten at det går på bekostning av tjenestetilbudet der de bor.

I motsetning til Arbeiderpartiet har ikke vi i Høyre tro på å sløse bort skattepenger på gammeldagse løsninger, og vi tror ikke at det å pålegge folk mer skatt er riktig løsning. Derfor gjennomfører vi nå en digitalisering i staten, for å gjøre tjenestene mer tilgjengelige, fremtidsrettede og brukerorienterte for alle. Det blir også Statens Vegvesen omfattet av. Men det er feil når Fabian Wahl Sandvold fra Arbeiderpartiet påstår at regjering har foreslått å legge ned trafikkstasjoner, og det er ikke sikkert at trafikkstasjoner i Vestfold og Telemark blir nedlagt.

Regjeringen har bedt om en rapport fra konsulentselskapet Capgemini Consulting for å kunne tilby bedre tjenester i Statens Vegvesen. Denne rapporten ble klar i høst, og det er rapporten som anbefaler nedleggelse av enkelte trafikkstasjoner. Statens Vegvesen har ikke kommet med sine faglige anbefalinger enda, og regjeringen har ikke kommet med sine forslag.

At det er behov for endringer i Statens Vegvesen er åpenbart. Veldig mange av de tjenestene man tidligere måtte møte opp på trafikkstasjoner for å gjøre, kan man nå, takket være regjeringen, gjøre digitalt. For eksempel fornying av førerkort som krever helseattest og innlevering av salgsmelding ved kjøp og salg av bil. Det gjør at tjenestene blir enklere og bedre for oss som skal bruke dem.

For å ta lappen kreves det likevel at man møter opp, både for å ta teoriprøven og oppkjøring. Derfor er det viktig at man ivaretar et tilbud der folk bor, noe både regjeringen og Statens Vegvesen har vært opptatt av. Dersom en ny struktur innebærer vesentlig endringer i reiseveien for publikum, har regjeringen bedt om at Statens Vegvesen foreslår kompenserende tiltak.

Det er klart at to timer reisevei er mye. Derfor vil man i Vest-Telemark eller Rjukan, dersom trafikkstasjoner faktisk blir foreslått nedlagt, for eksempel kunne tilby ambulerende førerprøver. Det betyr at sensoren kommer til Rjukan eller Seljord, i stedet for at elevene må komme til Notodden.

I tillegg foreslås det å utsette teoriprøver til andre offentlige aktører, som for eksempel kommunen, der etterspørselen er for lavt til å opprettholde et tjenestested i Vegvesenet. Det gjør man blant annet i Longyearbyen allerede, og det vil sikre at reiseveien for dem som eventuelt rammes av nedleggelser blir mindre.

Jeg synes det er synd at Arbeiderpartiet svartmaler en avgjørelse som ikke er tatt. Men neste gang Arbeiderpartiet skal bruke spalteplass på å forklare regjeringens politikk, vil jeg i alle fall anbefale å sjekke fakta først. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags