«Vi» har vedtatt en politikk som ikke er teknisk mulig og vil gjøre samferdsel mange ganger dyrere

Johan Morten Nome

Johan Morten Nome Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I disse dager snakkes det mye og høyt om å elektrifisere transporten vår og flere steder er de godt i gang med elektriske busser, båter og ferjer. Her i Vestfold og Telemark har vi fått en del elektriske busser og det gjenstår å se hvor driftssikre de er nå som vinteren er her.
Vel, driftssikkerhet er en ting, finansiering av dette en helt annen, det er også utfordringer knyttet til om det er mulig å oppdrive nok mineraler og tungmetaller for alle de batteriene som kommer til å trenges.

Finansiering av elektrifisert kollektivtrafikk er blitt en utfordring for vårt fylke da elektriske busser koster minst fem ganger så mye som en dieselbuss, hvor skal pengene komme fra, hvem skal ta regningen? Hvor skal fylkeskommunen kutte for å få råd til dette?

Å tro at et kjøretøy er uten utslipp bare fordi det ikke har eksosanlegg er i beste fall veldig naivt, disse bussene er tyngre enn konvensjonelle busser og vil dermed generere mer svevestøv enn normalt og produksjon er 1,5 ganger så energikrevende som produksjon av en dieselbuss og så langt finnes det få planer for gjenvinning og/eller destruksjon av batteriene. Det er også kritikkverdige forhold knyttet til utvinning av f.eks. kobolt med barnearbeid under forferdelige forhold i Afrika.

Til slutt kan man reise spørsmål ved hvor strømmen skal komme fra og hvem som må betale oppgraderingen av strømnettet. Hvor dyr kommer strømmen til å bli når myndighetene får føle bortfallet av avgiftsinntekter på fossil energi, det tror jeg blir dyrt for Ola og Kari.

Så, «vi» har altså vedtatt en politikk som ikke er teknisk mulig og vil gjøre samferdsel ganske mange ganger dyrere enn den er i dag uten planer for gjennomføring og/eller finansiering!? Det er omtrent like seriøst som å vedta at mennesket skal gro vinger og fly til jobb selv.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken