Gå til sidens hovedinnhold

Pirattaxiene må stoppes

Artikkelen er over 4 år gammel

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Hver kveld setter folk som har vært på byen seg inn i pirattaxier i Tønsberg, og i mange andre byer, for å bli kjørt hjem. De vet ikke om sjåføren har førerkort, er edru eller voldelig. I går fortalte fungerende politioverbetjent Andreas Mørkve i Tønsbergs Blad at politiet har tatt piratsjåfører som både har vært beruset og bevæpnet. Likevel tar altfor mange sjansen på å bruke pirattaxi for å spare en hundrelapp eller to. Faren for å havne i en ulykke eller bli utsatt for overgrep er én god grunn til å la være, men det finnes flere.

LES OGSÅ: Politiet: Vi har stoppet piratsjåfører som har vært både beruset og bevæpnet

Når 20.000 vestfoldinger er registret i lukkede Facebookgrupper der ulovlig piratkjøring blir tilbudt, sier det noe om omfanget av virksomheten. For den lovlige, regulerte drosjenæringen er dette selvfølgelig skadelig. De som driver seriøst og følger reglene må betale skatter, avgifter og lønninger, og har derfor ingen mulighet til å matche prisene piratsjåførene opererer med. 

LES OGSÅ: Piratsjåfør: – Med mine rutiner blir jeg aldri tatt

De betaler ikke skatt, og passasjerer som bruker tilbudet bidrar dermed til den svarte økonomien som dessverre er betydelig i Norge. Skattemyndighetene har anslått verdien av det samlede svarte arbeidet til rundt 420 milliarder kroner, rundt 14 prosent av landets totale årlige verdiskapning. Beregninger tyder på at fellesskapet går glipp av rundt 75 milliarder skattekroner årlig som følge av svart arbeid i en rekke sektorer. Det kunne blitt mange nye veier og kortere operasjonskøer for de pengene. Akkurat det tenker nok ikke de som benytter seg av svart arbeid noe særlig på.

Virksomheten har i mange år vært særlig utbredt i byggebransjen. Byggenæringens Landsforening har anslått at nordmenn hvert år bruker rundt 150 milliarder kroner på svarte håndverkstjenester i forbindelse med bygging eller oppussing. Også renholdsbransjen, utelivsbransjen, dagligvarebransjen og landbruket er ifølge Kripos spesielt utsatt for denne typen kriminalitet.

For det er kriminalitet det handler om, og alle som betaler svart for tjenester, bidrar til å holde virksomheten i gang. Det er liten grunn til å tro at det kommer til å opphøre så lenge svarte billige tjenester er lett tilgjengelige. Derfor er det viktig at de forskjellige bransjene selv fortsetter innsatsen med å bekjempe fenomenet og at myndighetene følger opp med kontroll. Spesielt viktig er politiets innsats. Er sjansen stor for å bli tatt, synker interessen for selge tjenesterer svart tilsvarende.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.