Turister til besvær

Cruiseskip i Oslo havn.

Cruiseskip i Oslo havn. Foto:

Av
DEL

LeserbrevTuristene kommer i store cruiseskip som røyklegger havner og fjorder. Det stilles endelig krav om at skipene skal være fri for utslipp innen 2025. Hvis ikke kan de nektes adgang til våre fjorder. Norge må stille krav til utslipp, til størrelse på skipene og til antall turister, ikke bare i fjordene.

Turistene strømmer på som aldri før. I Lofoten «driter» de ned landskapet i mangel på oppdragelse og offentlige sanitæranlegg. Vi er ikke beredte til å ta imot. Vi inviterer, vi investerer, men vi glemmer helt naturlige ting som sanitæranlegg, sikkerhet og beredskap.
Frivilligheten har heller ikke lenger kapasitet eller økonomi til å håndtere turistenes bruk av redningsoperasjoner til fjells og til sjøs. Uten frivilligheten stopper det fort opp.

Vi har så langt elsket turister og de elsker Norge som kan varte opp med vakker og utfordrende natur. Turistene legger igjen kr. 700.- per døgn i Bergen by. Turiststrømmen er økende, og dette kan skyldes den lave verdien av kronen, selvsagt en markedsinnsats og så klart vårt herlige land. Nå når Kina har tatt Norge inn i varmen igjen, er det vel sannsynlig at strømmen av Kinesere øker.

Vi reklamerer med naturen og Prekestolen, Trolltunga og Pikken på Sørlandet. Lofoten er vel den største attraksjonen for mange. Der er det også Safari på sjøen der spekkhoggere og hval skal dukke opp så nær båten som mulig. Hele året er i ferd med å bli tatt i bruk. Det er fantastisk flott for Norge, men det har sine negative sider akkurat som alt annet. Alle ting har i det minste to sider.

Noen turister vandrer rundt med uegnede klær og sko og har knapt kondis til å komme frem dit de ønsker. Det kan være langt og kronglete opp, og de glemmer at de skal ned igjen. Så kommer mørket og kulda, og Røde Kors og redningstjenesten blir tilkalt for å redde turistene. Det settes opp buer som de kan søke ly i. Alt betales av den lokale kommunen. Turister som skal fiske drar ofte ut i uegnede båter og har liten eller ingen kunnskap om båt, vær og hvordan sjøen raskt endrer karakter. De kantrer og er de heldige så blir de plukket opp av et helikopter eller redningsskøyte.

Turistene får redningen helt gratis. Redningsmannskapet er stolte av det og presiserer dette på TV. Det blir flere vågale turister av slik reklame. Frivilligheten og skattebetalerne sitter igjen med regningen.
Cruiseskipene klapper til kai og slipper ut tusenvis av turister og tonnevis av CO2. De handler litt, men noen sikrer seg også suvenir som de rapper fra fredede steder og bygg.

Skal turistene bidra til velstand i landet vårt, og oppleve vår fantastiske natur og levesett, så må de gjerne komme i hopetall, men de må ferdes her på en betryggende måte uten å forsøple, forurense og ødelegge Norge. Vi må sette noen rimelige krav. Det er lønnsomt for alle parter. Frivilligheten kan ikke makte å drifte store deler av redningstjenesten. Kommunene kan heller ikke maket å holde alle turistene med sanitæranlegg på hver en holme eller skjær. I Venezia er det innført restriksjoner for cruisetrafikken. Vi bør reagere raskt i Norge.
De aller fleste turister aksepterer å måtte betale en slant ekstra, en KURTAX som i Mellom-Europa, og at det stilles krav. Da får de så uendelig mye mer igjen for oppholdet, og er i stand til å returnere året efter og legge igjen nye milliarder.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags