Fastlandsforbindelsen/Bypakka: Fattes ikke vedtak nå, forsvinner pengene

IKKE BREMS! Lise Lorentzen Mandal (H) mener det ikke må skje at bremsene settes på i saken om fastlandsforbindelsen.

IKKE BREMS! Lise Lorentzen Mandal (H) mener det ikke må skje at bremsene settes på i saken om fastlandsforbindelsen. Foto:

Av

Kan vi si at det er risikosport å utsette denne saken ende mer?

DEL

MeningerHvorfor trenger vi en avgjørelse på ny fastlandsforbindelse nå? Hvorfor kan vi ikke bare vente litt til? Disse spørsmålene trenger et svar etter at det i et oppslag i Tønsbergs Blad 2. januaråpnes for at en endelig avgjørelse ikke kommer før den forestående valgkampen. Høyres svar er krystallklart! Vi jobbet hardt for tunnel, det fikk vi ikke, men en avgjørelse i saken om ny fastlandsforbindelse burde vært tatt for flere år siden. Nå må vi komme i mål! Vi er så nærme, så nærme som vi aldri har vært før!

Høyre gikk til valg på at vi skulle vedta ny fastlandsforbindelse, og nå er vi snart i mål. Det vil si hvis kommunestyret i Færder, bystyret i Tønsberg og fylkestinget kan stå sammen og vise at vi er ansvarlige politikere.

Det har vært flere vedtak i saken om ny fastlandsforbindelse. Både kommunestyret i Færder og bystyret i Tønsberg mente at den beste løsningen for å løse de trafikale problemene i regionen, ville bli løst med tunnel, noe jeg også stemte for. Det politiske flertallet i fylkestinget mente at den beste løsningen ville være bru. Så sto vi der, med tre vedtak og en stor uenighet mellom fylkestinget og by-/kommunestyret. Saken var låst, og vi kom ingen vei (bokstavelig talt). Skulle vi ikke få vedtak om ny fastlandsforbindelse i denne perioden heller?

Kommunene måtte godta at fylkestinget stemte imot, men kommunene tok ansvar og forhandlet seg frem til en løsning som, for kommunene, er nest best. MEN kommunene har i alle fall sørget for at en ny fastlandsforbindelse nå nesten er i mål. Det er fortsatt tre vedtak som må fattes, men hadde ikke kommunene sagt seg villig til å forhandle, ville det ikke være noe grunnlag å fatte vedtak på.

Hvorfor er det så viktig at vi får dette vedtaket nå?

For at bru skal tilnærmet løse de trafikale problemene som en tunnel ville gjort, trengs det en del avbøtende tiltak, tiltak som vil koste. Den kostnaden har nå kommunene forhandlet seg frem til at fylket skal ta. Det vil si at store deler av Bypakke Tønsberg-regionen, som også inneholder veiløsninger i Færder, kan gjennomføres.

Etter forhandlingene ligger det inne totalt over 1 milliard til gange, sykkel, kollektiv, utbedring i sentrum og avbøtende tiltak. Dersom det ikke blir vedtak nå, forsvinner disse pengene!

Det har blitt gjennomført utredninger i saken hvor Tønsberg kommune har garantert for 18,5 millioner. Dette er penger som må inn i regnskapet om prosjektet ikke realiseres og vedtak fattes.

Videre utredning av begge alternativene (tunnel og bru) vil koste ca. 80 millioner. Tønsberg kommunes andel, som garantist, av dette, vil være 25 millioner. Det er også et beløp som må inn i regnskapet om prosjektet ikke realiseres og vedtak fattes. I klartekst betyr dette at vi må finne inndekning til nærmere 45 millioner kroner, hvor skal vi kutte for å få råd til dette?

Får vi ikke vedtak i saken nå, faller Bypakka, og vi får ikke 4 felt på Semslinna, ingen løsning i Hogsnesbakken, ikke stenging av Nedre Langgate, dårligere fremkommelighet for buss, dårligere tiltak på gange/sykkel.  Mulighet til å forhandle seg til disse pengene er , og derfor er det viktig at vi får et endelig vedtak om ny fastlandsforbindelse og ikke utsetter den til etter valget.

Blir det ikke fattet vedtak i saken nå, blir det nye fylkestinget en del av prosessen. Det vil si nye fylkespolitikere fra hele Vestfold og Telemark. De vil trenge tid til å sette seg inn i prosjektet, og helt ærlig, hvor mye bryr det dem om det blir tunnel eller bru mellom Nøtterøy og Tønsberg?

Kan vi si at det er risikosport å utsette denne saken ende mer?

Høyre ønsker å få en løsning slik at saken kan bli avsluttet og bygging av ny fastlandsforbindelse kan starte! NÅ! 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags