Veivalg og bompenger

Av
DEL

LeserbrevSV sier nei til bygging av gigabru og bomring i Tønsberg. Vi er klare på at bypakker som stimulerer til mer bruk av bil ikke er forenlig med god miljøpolitikk. Skal man benytte bompenger som ledd i byutviklingen, så skal de være på et akseptabelt nivå, og gå til miljøfremmende tiltak som sykkelveier og kollektivtransport.

Grete

Fylkesleder Vestfold og Telemark SV og 2 kandidat fylkestingsvalget

Tønsberg

Vi forstår at det blir bompengeopprør rundt i landet. Når urimelige belastninger påføres uten at man får gode løsninger tilbake så er det å forvente. Så viser det seg at de som kjører mest gjennom bomringer er ikke småbarnsfamilier på vei til trening, men menn på vei til jobb som kun frakter seg selv og sin Mac. De er den mest kjøpesterke gruppen som også har råd til bompenger. Men mange steder ser vi at også andre grupper må betale en uforholdsmessig stor del av regninga. Motorveier som gir økte utslipp, og som ofte går på bekostning av dyrbar matjord er ikke veien å gå. Vi må se på andre, og mer fremtidsrettede løsninger.

I Grenland ser vi en miljøsatsing som gir resultater, halvering av månedskort på buss samtidig som man har bomring – og det har gitt ønsket effekt ved at flere tar buss. I vårt nye fylke må vi som politikere se på flere muligheter for å både utvikle byene våre, men også bedre veier ut i distriktene. SV vil alltid søke det alternativet som både ivaretar miljø og innbyggernes situasjon.

Tilbake til Tønsberg, der ser det ut som bypakka nå er forventet å koste 5,2 milliarder! Dette er ikke fornuftig bruk av felleskapets midler eller riktig begrunnelse for bompenger – dette må stoppes. SV vil jobbe videre på den saken i kommunestyret, vi etterspør utredning av miljøkonsekvenser og fakta om økonomiske beregninger.

SV vil jobbe for god miljøpolitikk som også har en sosial dimensjon - for de mange, ikke for de få.

Valget til høsten blir et veivalg, hvor den rette veien er den for en miljøvennlig, og sosial politikk for de mange, ikke for de få. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags