Fastlandsforbindelse nok engang

Av
DEL

LeserbrevEnda en valgkamp med forslag om ny runde om fastlandsforbindelsen mellom Færder og Tønsberg. Kommer vi i mål med dette prosjektet før andre transportordninger er en realitet? Autonome biler som tilpasser hastighet i forhold til andre biler på samme vei, i samme retning, så det ikke danner seg stillestående køer.

Det er forståelig at de som stamper i kø morgen og ettermiddagsrushet begynner å miste tålmodigheten. Blir det ny fastlandsforbindelse og eventuelt når?

Venstre synes det er all grunn til å iverksette tiltak som kan bedre forholdene, mens vi venter. For vente må vi, om det blir den ene eller andre løsningen. Ender det uten ny fastlandsforbindelse, må vi likevel finne løsninger som kan gi bedre flyt og fremkommelighet på strekningen. Helst noe som kan iverksettes raskt. Det burde vært gjort i går. Trafikkberegningene har nådd myndighetsalder og muligens har fastlandsforbindelsen vokst fra tallene og endret seg underveis. Er forutsetningene og behovet det samme i dag og i framtida som det var da planene ble utarbeidet?

Venstre har foreslått å bedre fremkommeligheten for busser og forslår at det etableres kollektiv -og samkjøringsfelt inn mot sentrum. Vi foreslo det allerede i fylkestinget tilbake i 2012! Den gang nedstemt med knappest mulig margin med stemmene til Frp, H og KrF.

Brukeren av buss må få noe mer igjen enn å bruke sin egen bil. Hva hjelper det å tilby kollektiv dersom du sitter i den samme køen som om du skulle kjørt egen bil?

For noen uker siden var 5.000 publikummere samlet til kveldskonsert med Madrugada på Verdens Ende. De ble busset dit fra forskjellige steder rundt Tønsberg. Etter konserten rullet det busser fram i tur og orden som fraktet passasjerer tilbake til ulike parkeringsplasser. Dette var mulig å få til med god logistikk. Burde det ikke tilsi at det også er mulig å tilrettelegge for bedre busstilbud, for flere, hver dag?

Et håp er at vi slipper å skape enda mer engstelse om ødelagte bomiljø og hus som må rives som følge av gigantiske veiprosjekter.

Selvsagt skal det være framkommelighet for privatbiler også i årene som kommer, men smarte investeringer i et helt annet format enn gigantprosjekter vil kunne bidra til at de som daglig er avhengig av sin bil lettere kommer fram i trafikken – til en helt annen pris for samfunnet.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags