En ny vår for Vestfjordforbindelsen

VESTFJORDFORBINDELSEN: En veiforbindelse mellom Færder og Sandefjord vil være en vinn/vinn-situasjon. Tenk hvilke fantastiske muligheter dette vil gi i form av handelsvaner, næringsliv, skatteinntekter og logistikk, skriver Ørnulf Thyberg.

VESTFJORDFORBINDELSEN: En veiforbindelse mellom Færder og Sandefjord vil være en vinn/vinn-situasjon. Tenk hvilke fantastiske muligheter dette vil gi i form av handelsvaner, næringsliv, skatteinntekter og logistikk, skriver Ørnulf Thyberg. Foto:

Av

Beboere på øyene har lenge ønsket seg en effektiv veiforbindelse til E18, en løsning som Tønsberg - svært godt hjulpet av byens næringsliv - har motarbeidet med nær sagt alle midler.

DEL

LeserbrevResultatene etter siste valg har medført mange endringer i det politiske landskapet, og Færder kommune er i så måte intet unntak. Noe av det mest oppsiktsvekkende er at man igjen ønsker å ta en nærmere titt på veiløsningen som øyfolket har ønsket seg i mange år, nemlig den såkalte Vestfjordforbindelsen mellom Nøtterøy og Stokke. Tønsberg kommune møter ideen med et likegyldig skuldertrekk. Det er med andre ord også enkelte ting som ikke har endret seg.

Debatten og kampen om en ny fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og øyene har pågått i mange år. Beboere på øyene har lenge ønsket seg en effektiv veiforbindelse til E18, en løsning som Tønsberg - svært godt hjulpet av byens næringsliv - har motarbeidet med nær sagt alle midler. Dermed har Tønsberg etter hvert blitt sammenlignbar med den rampete gutten i klassen - han som bare er opptatt av seg og sitt, og som ingen av de andre ønsker å være sammen med. Det var således ikke uten grunn at Tønsberg ikke ble med i det gode selskap da Tjøme og Nøtterøy slo seg sammen til Færder kommune. Et inderlig ønske om å kun mele sin egen kake er ikke forenlig med samarbeid.

Kollektivforbindelse over fjorden

Vestfjordforbindelsen ble i sin tid forelagt gamle Stokke kommune, men ble ikke akkurat mottatt med applaus og fanfarer. Egentlig ikke så rart, for de mest negative fikk det til å fremstå som om Stokke kun skulle fungere som en gigantisk trafikkmaskin i øyfolkets tjeneste. I dag vet de fleste bedre, og med nye storkommuner og fylkesfusjoner er det viktigere enn noen gang før å tenke langsiktig og regionalt. Vi lever, reiser, jobber og handler på helt andre måter enn tidligere. En veiforbindelse mellom Færder og Sandefjord vil derfor være en vinn/vinn-situasjon. Tenk hvilke fantastiske muligheter dette vil gi i form av handelsvaner, næringsliv, skatteinntekter og logistikk. På begge sider av fjorden, men spesielt på øyene, vil man stå mer fritt i å velge hvor man vil gjøre sine innkjøp når man ikke lenger er nærmest tvunget til å velge Tønsberg. Dette vil igjen få innvirkning på etablering av både bedrifter og arbeidsplasser, og dermed også sysselsetting og skatteinntekter. Flyt av varer og tjenester vil bli vesentlig mer kostnadseffektiv og miljøvennlig, og en veiforbindelse som krysser Vestfjorden kan selvsagt også nyttes til kollektivtrafikk.

I tillegg kommer den store miljøgevinsten ved en rask veiforbindelse uten biler som må stampe i kø gjennom en bykjerne.

Gulrøtter fremfor piskeslag

Selvsagt finnes det også politiske motstandere av veiløsningen. De mest radikale og miljøopptatte lever dessverre i den villfarelse at alle kan komme seg frem med buss, sykkel og apostlenes hester bare man stikker mange nok kjepper i hjulene for folk. Heldigvis finnes det også mange politikere som har litt kortere avstand mellom bakken og skosålene sine, og dermed forstår at effektive veiløsninger er en dyd av nødvendighet. Å påvirke til mindre privatbilisme er naturligvis bra, men det bør fortrinnsvis gjøres med en bunt gulrøtter fremfor sviende piskeslag.

I dag må øyfolket forsere Kanalbrua når de skal til fastlandet, enten de vil eller ei. Tønsberg ønsker å opprettholde denne eller tilsvarende løsning, i frykt for bl.a. handelslekkasjer. Det er noe riv ruskende galt når en by skal bestemme hvordan innbyggerne på flere øyer skal komme seg til fastlandet, og når ønsket om å bestemme drives av profittbegjær blir det om mulig enda verre. Jeg kan helt enkelt ikke tenke meg andre som ville funnet seg i noe tilsvarende.

Med denne kronikken oppfordrer jeg herved Sandefjord og Færder kommuner om å gå i seriøse dialoger om muligheten for Vestfjordforbindelsen. Den gir fantastiske fordeler for mange mennesker, og den vil tjene innbyggerne på begge sider av fjorden på en helt unik måte. Tønsberg har med sin egenrådighet forspilt sine sjanser. Nå bør det være Sandefjord sin tur til å nyte godt av alle mulighetene et godt samarbeid gir.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags