Det siste slaget nærmer seg

Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

La meg minne om at Ringveien er Statens vegvesens (SVV) kongstanke for løsning av Tønsbergs indre trafikkproblemer.

DEL

MeningerSammen med Nøtterøy og Tjøme skulle Tønsberg realisere denne, ved hjelp av bompenger. Det begynte med Frodeåstunnelen, i Tønsbergpakke 1, for gjennomgangstrafikk i nord, deretter skulle det være Tønsbergpakke 2, fastlandsforbindelsen, som det fremdeles strides om. Men selv om hoveddelen av denne trafikken tilhører øyene, tas befolkningen ikke hensyn til.

H, Ap og KrF, på øyene, har alltid visst hva de ville med fastlandsforbindelsen. Den skulle legge forholdene til rette for sammenslåing, jeg minner om deres ønske for ikke så mange år siden. Men befolkningen har alltid vært bevisst at vi ville ha den vestover. Alle meningsmålinger, og en folkeavstemning, viser det, med stor margin. Og Stokke har ønsket oss velkommen. For det går en vei i vest, som heter E18, den er det brukt milliarder og år på å bygge, for at befolkningen langs den skal komme raskt fram til fjerne mål. Nå har det seg slik at 30–40 % av vår trafikk, mange på arbeidsreise, benytter denne veien allerede i dag, til nord, vest og sør, men byen forlenger reisetiden. Hellaforbindelsen fjerner derved også 30–40 %, av bytrafikken, og bidrar til løsning av det indre trafikkproblem, men da får ikke byen direkte adgang til Kaldnes, og kontrollen med vår trafikk. Mens vi får oppfylt en gammel drøm.

Vi samarbeider gjerne

En Vestfjordforbindelse vil snu store deler av trafikkbildet i den mest befolkede del av øya, uten annen endring, i grove trekk, enn en utvidelse av Hellaveien, gjerne i tunnel. Den vil spare befolkningen på Vear, Smørberg, Kaldnes og Teie for dramatiske omveltninger, samtidig som den vil spare de veifarende for både tid og penger. Tønsberg har sitt miljø å ta vare på, ja vel, det kan de fortsatt ha, og sykle og gå så mye de vil, mens vi må ta vare på vårt. Men vi samarbeider gjerne, det er ikke vanskeligere enn at bommen flyttes til Hella.

Jeg kan ikke avslutte dette innlegget uten å komme med et spark til våre ledende politikere, for veien hit har vært fylt med fantestreker og svik. Tro ikke at SVV seriøst har vurdert Hellaforbindelsen som et alternativ, den har bare vært skuebrød, hva enn Jon Sannes Andersen og Roar Jonstang forteller. For avtalen i Tønsbergpakken har stått fast hele tiden, fastlandsforbindelsen skal være i nord. For å få dette til har de fått utført to utredninger, tulleforhandlinger med Stokke, brukt uhorvelig med penger og kommet fram til samme resultat to ganger. Uten engang å komme i mål! Slik kan det gå når man tramper på folkeviljen.

Første gang uttalte SVV «Kryssingen kan bygge opp under større vekst på Nøtterøy, i noe mindre grad i Stokke og en mulig redusert vekst i Tønsberg. Den løser ikke de forhold Tønsbergpakken er rettet mot.»  Og andre gang var den, ifølge SVV, ikke engang med, oppdraget gjaldt «En forbindelse i nord med utgangspunkt Teie». Partiene visste dette, ved 2011-valget, det var derfor Høyre programmerte at de «skulle skaffe øya en fastlandsforbindelse». Ingen av partiene turde fortelle sannheten, 2003-valget viste hvordan det da ville gå. Derfor stjal de valget og, derved, avgjørelsen. Hvor opposisjonen og Tønsbergs Blad var da, kan dere tenke på i stille stunder.

Stor forvirring

Politikernes gylne redningsplanke, når det refereres til alt dette, har vært at «to selskaper har utført kvalitetssikring». Det har de nok ikke, kvalitetssikring skal håndteres av den som utfører oppgaven. Og rapporten deres tyder på ganske stor forvirring om hva dette egentlig gjaldt. Men det passet kanskje bra?

Så nå sitter vi her, etter alle disse årene, og venter på at politikerne skal presse på oss noe vi ikke vil ha, etter å ha lett etter rekved i grunnen. Hvis dere stemmer på de partier, ved kommunevalget, som har nordforbindelsen på programmet, så klag aldri på resultatet. Da får dere som fortjent. Hvis dere stemmer på dem som har Hella-forbindelsen, støtter dere meningen til folk flest. Stem ikke på bompartiet, eller hva det nå heter, da får dere ingenting.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags