Senketunnelen fra Kaldnes til Korten har alltid vært målet for en skjult agenda

Ola Gøthesen ønsker Vestfjord-forbindelse.

Ola Gøthesen ønsker Vestfjord-forbindelse. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Endelig kom det svaret vi har ventet oss, i mange, mange år, Tønsberg Høyres, «krystallklare» valg, tunnel fra Kaldnes til Korten. Et narrespill til langt over 100 millioner, langs, til dels, mørklagte stier, nærmer seg sin ende.

DEL

MeningerFor, siden Statens vegvesen (SVV) fikk utarbeidet kostnadsoverslag på en senketunnel Kaldnes-Korten, i 2003 (Aas-Jakobsen), har nok dette alltid vært målet for en skjult agenda. Alt annet, folkeavstemning, «forhandlinger» med Stokke, lokalvalg, høringer, orienteringer og bru-alternativ har bare vært villedende røyklegging. Og, for å være helt ærlig, er det meg egentlig revnende likegyldig, begge de nåværende alternativer er en ulykke for øyene. For meg dreier dette seg utelukkende om Vestfjordforbindelsen.

Siste fase startet da Nøtterøy kommunestyre sa nei til videre diskusjon, etter Stokkes uttalelse: «Dersom det velges en tunnelløsning under Vestfjorden og videre fram til Rv 303, og derfra til Borgekrysset, er Stokke kommune åpen for en nærmere dialog og deltakelse i en overordnet utredning av alternativ 3.»

Denne uttalelsen ble senere utdypet av ordfører Erlend Larsen: «For egen del er jeg positiv til en Vestfjordforbindelse. Men det er et par utfordringer som må løses: På den ene siden må veien legges i tunnel under fjorden. Flere etapper på strekningen mot E18 må også legges i tunnel. Folk i Stokke ønsker ikke en firefelts motorvei over jordene, slik enkelte på Nøtterøy har skremt med.»

Om dette sa våre politikere:

«De ville ikke», og «Forbindelsen kan ikke finansieres».

Slikt kan man fortelle velgerne når man er politiker på Nøtterøy.

Tilpasset tolkningen

Så startet man KVU-utredningen i 2011, og derved kansellertes resultatet av folkeavstemningen, uten at befolkningen ble orientert før valget. Og skaffet seg velgerflertall for løsningen, som var gitt på forhånd, ved å mislede velgerne i valgprogrammet. Også i påfølgende valg unngikk man, bevisst, å fortelle velgerne hvor man sto. Og så, til slutt, kvittet man seg med Vestfjordforbindelsen, som opposisjonen hadde forlangt vurdert, ved å få en tilpasset tolkning av Samferdselsdepartementets mandat (KS1).

Nå heter det: «Det store flertallet fra Færder skal enten til Tønsberg, østover (?) mot Horten eller nordover E18, viser alle målinger.»

Trafikken inn i, og gjennom, byen, til nære destinasjoner, lettes av begge alternativer, ved at fjerntrafikken, til Horten, Østfold, Holmestrand Drammen, Revetal, Sandefjord, Larvik etc., som er ca. 35 % av totaltrafikken, sendes utenom og raskeste vei til E18, som er laget for slik trafikk. At man, med Kaldnes-Korten tunnelen, kan foreta bynær forflytning fra en innkjørsel til en annen, har, ifølge SVV selv, minimal betydning, man ender opp i en rush-kø, i Stoltenberggaten eller Farmannsveien, uansett.

Færders befolkning må betale dobbelt

Trafikken fra Færder utgjør en stor del av byens levebrød, men en betydelig del av byens befolkning bor og arbeider innenfor bomringen, og betaler ikke for denne. Mens Færders befolkning, derimot, for en stor del, må betale dobbelt. Allikevel lar vi oss styre av byens politikere til å vurdere et prosjekt som er hinsides all fornuft. Som koster et fullstendig ukjent antall milliarder, til dels for å ødelegge vår grunn og våre hjem. Man får ikke en rimelig oversikt over denne, før entreprenørene har inngitt sine anbud.

Bjørvikatunnelen i Oslo er benyttet som modell for beregningen av tunnelprosjektet. Dette skjedde første gang i 2003. Da ble begge prosjekter beregnet til ca. 1,25 milliarder (Aas-Jakobsen). Bjørvikatunnelen ble ferdig i 2010, til brorparten av 5–6 milliarder (Dagbladet, Byggeindustrien). Allikevel er vår politikere freidige nok til, i 2018, å si at dette prosjektet vil koste 3,6 milliarder! Sannheten er at ingen har peiling, men det er jo vanskelig å innrømme når man står med tømmene i hendene.

Det var nok lettere med Bjørvikaprosjektet, som hadde stat, kommune og hundretusener av veifarende bak seg. Og jeg lurer på hva man vil si om dette prosjektet, når det er ferdig, med kun våre veifarende i ryggen? Det er lett å ta risikoer på andres bekostning, men, hvis det er dette vår befolkning ønsker ved neste valg, så la det bare skje.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags