Vi fortjener bedre         

Ola Gøthesen

Ola Gøthesen Foto:

Av
DEL

MeningerOnsdag 16. januar 2019 er en dag å minnes for alle som er engasjert i fastlandsforbindelsen til Færder. Da slo vårt kommunestyre endelig fast at de støttet avtalen mellom kommunene og fylket, ved å gå inn for en bruforbindelse i nord, med «avbøtende tiltak». Eller som ordføreren kalte det, «Bypakka for Tønsbergregionen». Og det ble sagt mer den kvelden. Aps Steinar Gullvåg tok det historiske tilbakeblikk, han har vært med lenge: «Vi skulle hjelpe Tønsberg med trafikkforslummingen, ved å lede trafikken utenom».

Ja, det har sannelig foregått mye på de 15-20 årene som har gått siden enigheten om Tønsbergpakke 1, med Frodeåstunnelen, som kostet bileierne 1,8 milliarder. Man har diskutert både fastlandsforbindelse, Semslinne, Presterødkryss, Mammutkryss, Kanalbru (er), Hogsnesbakken etc., etc., mot noen sykkelstier på øyene, og litt strøhjelp på Teie. Og nye 5–10 milliarder, uten at velgerne overhode har blitt spurt. Har vi blitt ført bak lyset underveis? Ja, hele tiden.

Vi gjorde det klart for politikerne, i avstemning, at fastlandsforbindelsen, den skal ikke gå i nord. Like klart har det vært at våre tre regjerende partier, H, Ap og KrF, Tønsbergkameratene, konsekvent har sabotert dette. Det begynte allerede med utredningen, Tønsbergpakke 2. For oss Hella-tilhengere, var forventningene store. Men, nei, den ble ikke engang vurdert, fiffig ble i stedet Rambergforbindelsen lagt fram for Stokke, vurdert og godkjent: «En Vestfjordkryssing mellom Nøtterøy og Stokke, ved Hella, løser ikke de forhold Tønsbergpakken er rettet mot.»

Så dro rådmann og ordfører til Stokke i 2008, men hva diskuterte de? En forbindelse i nord var de jo allerede enige om? Og før kommunevalget i 2011 forsikret kommunestyret oss at Hella forbindelsen skulle være med i KVU-utredningen. Så forandret de mandatet i prosessen, uten at vi fikk vite det, og nord-forbindelsen ble deretter godkjent, stikk imot løftet om ny folkeavstemning. Arbeiderpartiets Jon Sannes Andersen forklarte at valgresultatet var så positivt at de følte de hadde tillit til å gjøre det. Litt av en moral, de avgir et valgløfte om at forbindelsen ikke skal ligge i nord, for å skaffe seg stemmer nok til å sikre seg at den kom nettopp der. Jeg mangler ord.

De «allierte» politikere har løst Tønsbergs behov ved «avbøtende tiltak», 4-felts Semslinne og ny Mammutløsning. Mens løsningen ingen vil ha, nord-forbindelsen til 5–10 milliarder, tilfaller Færder. Med en kapasitet på kanskje ti ganger behovet skal den ødelegge store deler av nordre Nøtterøy. Fordi de «allierte»,  fremdeles, ser for seg en kommunesammenslåing, med videre byekspansjon sørover og adgang til Kaldnes, uten handelslekkasje.

En forbindelse Borgheim-Stokke vil snu store deler av trafikkbildet på nordre Nøtterøy, spare hjem, spare penger, spare tunneler, spare jord, spare tverrforbindelse mellom Smidsrødveien og Kirkeveien, redusere trafikkløsningen for Teie og, ikke minste, gi den beste adgang til distriktene i vest. Den vil, selvfølgelig, også ha stor betydning for befolkningen i Stokke og Sandefjord og virke sterkt regionbyggende. Tro ikke at Stokkes befolkning er imot dette, det inntrykket er skapt av en politisk allianse.

Aldri så vi et slikt svik, Tønsbergkameratene trenger avløsning i vår kommune. Altfor lenge har de behandlet oss som nyttige idioter, med sin uanstendige opptreden. Selv skal jeg bidra til å rette opp dette med min stemmeseddel. Hvis du også ønsker en forandring, følg mitt eksempel og la folkets stemme høres, stem ikke på Høyre, Arbeiderpartiet eller Kristelig Folkeparti, men på de partier som har utredningen av Hella-forbindelsen på programmet. Vi fortjener bedre, ta tilbake makten på øyene. Og meld dere inn på vår facebookside Vestfjordbroa

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags