Nyheten om at planleggingen av ny dobbeltsporet jernbane sør for Tønsberg nærmest kommer til å stanse, slo ned som en bombe i Vestfold denne uken. Det er ikke så rart, for da regjeringens forslag til statsbudsjett ble fremlagt for drøye to uker siden, hadde pipa en helt annen låt. Da skrøt stortingsrepresentant Morten Stordalen (Frp) av at regjeringen skulle gi full gass i planleggingen. Det er riktig når det gjelder den totale satsingen på jernbanen, men det er dessverre langt fra sannheten når det kommer til jernbanen som går gjennom vårt fylke.

LES OGSÅ: – Nå blir det full gass

LES OGSÅ: Dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik skjøvet helt ut i det blå 

Når Jernbaneverket sier at planleggingen nesten vil stanse helt hvis regjeringens forslag blir vedtatt i Stortinget, betyr det i realiteten at videreføringen av ny vestfoldbane kjøres rett inn på et sidespor på Sem, og der er vi redd de kan bli værende riktig lenge. Planleggingsmidlene går nemlig helt andre steder, blant annet Ringeriksbanen, som får 202 millioner kroner.

For vestfoldsamfunnet er dette riktig dårlige nyheter. I mange tiår har organisasjoner og politikere arbeidet for å få fornyet den nedslitte Vestfoldbanen. Og noe har de fått til. Om få år ligger det blanke, nye dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, men så er det stopp. Det betyr årevis med somletog hele veien fra Tønsberg til Grenland.

LES OGSÅ: «Full gass», sa Stordalen. Men i statsbudsjettet sto det «lavere framdrift»

Forslaget til statsbudsjett viser hvilke politikere som har blitt hørt og hvilke som ikke har fått gjennomslag. Vestfoldbenken hører dessverre til den siste gruppen, og etter alt som er sagt og lovet, må det være litt pinlig. Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas (H) sier at hele vestfoldsamfunnet må jobbe for at planlegging og utbygging av dobbeltspor skal fortsette med full styrke. Han mener også det er gode muligheter for å få gjort endringer i statsbudsjettet. Også Morten Stordalen lover å stå på for å få et annet resultat.

Det er jo lov å både tro og håpe, men vi er redd for at toget kan ha gått fra både Løvaas, Stordalen og oss andre. Det våre politikere ikke fikk til under utarbeidelsen av budsjettforslaget, tror vi det skal mye til å få endret innen det endelige budsjettet vedtas i desember.

I materialet som ble sendt ut sammen med statsbudsjettet ble det ikke på noen måte reklamert for hva som skulle skje, eller kanskje heller ikke skje, i Vestfold. Morten Stordalen satt ikke på hele budsjettforslaget og var i Vestfold da det ble fremlagt. Han innrømmer at han ikke hadde lest budsjettet, men var i god tro da han uttalte seg til mediene. Stordalen skal ha ros for ikke å vase seg inn i bortforklaringer.