Fornuften seiret, «Saga Oseberg» seiler videre

BRA: Det er godt å konstatere at håpløse regler lar seg endre når argumentene er gode.

BRA: Det er godt å konstatere at håpløse regler lar seg endre når argumentene er gode. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Dagens gladmelding er utvilsomt at «Saga Oseberg» får seile med passasjerer igjen. Næringsminister Monica Mæland (H) har skåret igjennom og gitt dispensasjon ut denne sesongen.

DEL

LederDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Hun går også inn for å få utarbeidet et enklere regelverk for historiske skip innen neste sesong. Det er en klok avgjørelse.

Mange satte nok morgenkaffen i halsen da de i mai leste at «Saga Oseberg», etter at reglene ble endret ved årsskiftet, ble klassifisert som passasjerskip. Det utløste blant mye annet krav om motor, nødutganger og mannskap utdannet for å føre passasjerskip.

Inntektene forsvant

Konsekvensen var at farkosten ble lagt til kai, for å bli liggende på ubestemt tid. En ulykkelig situasjon for ildsjelene som har brukt mye tid og krefter for å holde vikingskipet i drift – og for Tønsberg. Uten betalende gjester, forsvant inntektsmulighetene (25.000 kroner i uken) som dugg for solen.

LES OGSÅ: Staten krever at vikingskipet setter inn motor, redningsflåter og varselskilt om nødutganger: – Dette kan bety slutten

«Saga Oseberg» er en rekonstruksjon av et vikingskip, som hovedsakelig blir rodd rundt på Byfjorden med skoleelever og foreninger som gjester.

LES OGSÅ: – Man vet nesten ikke om man skal le eller gråte, sier Anders Tyvand (KrF)

Sikkerheten er viktig

Da er naturligvis sikkerheten svært viktig, men det er åpenbart at skip som «Saga Oseberg» ikke var i tankene hos dem som utformet de nye reglene.

LES OGSÅ: Sjøfartsdirektoratet slår tilbake mot Saga Oseberg-opprøret: – Vi må tenke på sikkerheten

Dermed ble de også oppfattet som temmelig latterlige. Det tok ikke Sjøfartsdirektoratet nevneverdig notis av. Regler var regler.

Lokalt press og lydhør statsråd

Mange kritikere mente det måtte gå an å lage bestemmelser som ivaretok nødvendig sikkerhet, samtidig som det ble mulig å drive et slikt historisk skip.

LES OGSÅ: Statsrådens svar på vikingskip-bråket: – Innstilt på å finne en løsning

Nå ser det ut til å bli utfallet, takket være betydelig lokalt press og en lydhør statsråd. Ikke minst skal våre lokalpolitikere fra flere partier ha ros for å ha lagt bredsiden til for å få i gang prosessen med å endre et stivbent regelverk.

Viktig turistattraksjon

Virksomheten på Lindahlplan «Vikingodden», som mange kaller stedet, og driften av «Saga Oseberg», har i flere år vært en av Tønsbergs store turistattraksjoner. Med byens historie som bakgrunn, er en slik attraksjon viktig. Den spiller også en vesentlig rolle når det gjelder å gi barn og ungdom innsikt i historien.

Vi gleder oss derfor sammen med høvedsmann Ole Harald Flåten på «Saga Oseberg». Det er godt å konstatere at håpløse regler lar seg endre når argumentene er gode – og før det er for sent.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken