Gå til sidens hovedinnhold

Når plateanmeldelser blir mobbing

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

På Debatten på NRK tirsdag kveld møttes Dagbladets plateanmelder Anders Grønneberg og artisten TIX. Grønneberg anmeldte MGP bidraget til TIX med en språkdrakt som oppleves som offentlig mobbing. Det ble helt sikkert høy temperatur i mange hjem under denne debatten. Mange er svært uenige i Grønnebergs måte å anmelde på, mens andre helt sikkert er enig. Såpass må man tåle. Kulturredaktør i Dagbladet, Sigrid Hvidsten, deltok på debatten og beklaget ingenting i forhold til Grønnebergs anmeldelse av «Fallen angel». Der han selv mente han hadde tatt ballen, og ikke spilleren. Grønneberg mente også at det må være lov å skrive med bre pensel, bruke metaforer og skrive underholdende. Han måtte ha lov til å ha det litt moro. Det var lite anger i hans møte med TIX.

Musiker Håvard Haldorsen skrev onsdag en kronikk i VG om denne debatten. Her skriver han følgende: «Hvordan kan redaktørstyrte medier stille seg bak anmeldelser som dette, i en tid der vi aktivt jobber for å forebygge mobbing?»

Heftig og saftig språkbruk er en ting, men her er det betraktninger av en artist som oppleves som offentlig mobbing. TIX har selv en bakgrunn som russelåtskriver, og har skrevet tekster som har påkalt mye frustrasjon og sinne. Men han har sannsynligvis ikke mobbet noen i disse tekstene. Det er en forskjell på saftig språkbruk i en russelåt, og et offentlig mobbespråk i en plateanmeldelse.

Debatten satte en viktig sak på dagsorden, men pannekaker med pannebånd ødela kanskje litt av seriøsiteten i det hele. Dette kunne NRK ventet med til kamera var slått av. TIX gav Grønneberg et tilbud om å slippe å spise, så det kunne sånn sett stanset der.

Uansett hvilken rett som ble servert, eller mangel på beklagelse, så er det viktig å fortsette denne debatten. Voksne som mobber bør stanses. Ikke minst når det gjøres i skjul av å være en faglig musikkanmeldelse.