Gå til sidens hovedinnhold

NAV skaffet Tom (62) hybel full av veggedyr: – Jeg orker ikke å være her

Tom Reinhardt Sørnes deler i dag bad, kjøkken og vaskerom med over 60 andre beboere i en bygning med både fuktskader og veggedyr.

(Avisa Oslo)

– Det er trist at jeg har blitt plassert her. Det skulle aldri ha skjedd, sier Tom Reinhardt Sørnes til Avisa Oslo.

Høsten 2019 skal firebarnspappaen ha blitt henvist til å bo i Spireaveien 9 på Økern av NAV Bjerke. Det har ikke vært en hyggelig opplevelse.

– Det er helt uholdbart

Han gir en omvisning. I hver etasje er det ett kjøkken, to dusjer og ett toalett som deles av ti boenheter. Omkring 60 leietakere deler to vaskemaskiner og en tørketrommel i kjelleren. Som ikke alltid fungerer, ifølge Sørnes.

Åpne postkasser, fuktskader, åpne elektriske anlegg langs taket, enkle forhold og veggedyr var blant tingene som Avisa Oslo la merke til da vi besøkte adressen før helgen.

– Det er stor mangel på vedlikehold overalt her. Det er helt uholdbart, sier Sørnes. som har laget en liste over problemområder som har gjort det vanskelig å bo der:

  • Ikke lås på ytterdør.
  • Flere innbrudd i postkasser.
  • Manglende oppvarming (ingen varme sju dager i november).
  • VELDIG dårlig rengjøring.
  • Manglende vedlikehold.
  • Fuktskader.
  • Mugg.
  • Gårdeier vanskelig å komme i kontakt med.
  • Klager til vaktmester blir ikke tatt til følge.
  • Veggedyr!!!!!
  • Kun to vaskemaskiner og en tørketrommel på 60 personer (som periodevis ikke fungerer).
  • Husleiekostnader økt med tre prosent fra 1. januar.
  • Min nåværende husleie er 10.600 kroner per måned.

Bildeserie

Slik ser det ut i Spireaveien 9

– Jeg orker ikke å være her. Det funker ikke å bo her, sier Sørnes.

Bygget eies av Xbo Eiendom.

– Gårdeier kan på generelt grunnlag si at alle slike henvendelser fra beboere blir tatt på alvor og blir fulgt opp, skriver daglig leder Tove Nagel i en e-post til Avisa Oslo.

Veggedyr kom tilbake

På hybelen til Tom Reinhardt Sørnes ser det langt bedre ut enn på fellesrommene. Det er rent og ryddig. Men det er ikke noe fristed.

Den siste tiden har veggedyr kommet tilbake i bygget – et insekt som biter og suger blod av mennesker om natten og formerer seg.

– Det klør som F, sier han og viser frem alle stikkene på beina.

Skadedyrproblematikken i hans hybel oppsto første gang januar 2020. Da kom et skadedyrfirma, og eiendelene hans ble fryst ned i tre dager. Da skadedyrene oppsto igjen i august, sendte Sørnes ny beskjed til vaktmesteren, men det er fortsatt ikke gjort noen ny skadedyrbekjempelse, ifølge Sørnes.

Nå vasker han hybelen sin nesten daglig, og holder lyset påskrudd døgnet rundt for å prøve å unngå skadedyrene.

– Dette kommer og går, men nå er det ille. Jeg orker ikke dette her lenger. Noen må gjøre noe med det, sier han.

Reagerer på lite renhold

Sørnes tror årsaken til veggedyrene er dårlig renhold og manglende vedlikehold. Han reagerer på at det ikke blir vasket på fellesområdene regelmessig og tilstrekkelig ofte.

– Du kan jo tenke deg hygieneforholdene på et fellesareal der det bor opptil 60 mannfolk. Det er dårlig hygiene, dårlig vedlikehold og dårlig rengjøring. Det er klart det er dette som fremkaller veggedyrene, sier han.

I en e-post skriver gårdeier at vasking blir gjort av vaskepersonell tre ganger i uken i hele bygget. I tillegg skal det ha vært fem ganger i uken under pandemien som kom i mars for å desinfisere alle kontaktflater ekstra.

– Dette kan også dokumenteres både ved videoovervåkning og ved apper som brukes ved innlogging av personell, skriver Tove Nagel, daglig leder i Xbo Eiendom som eier bygget.

– Hvorfor er det ikke gjort noen skadedyrbekjempelse av veggedyr etter det ble meldt om nytt utbrudd i august?

– Skadedyrbekjempelse blir utført av profesjonelt firma hver gang det meldes om utbrudd i leiligheter slik at vi har god dokumentasjon på dette i gården, skriver Nagel.

– Hva vil du skal skje nå?

– Det som må skje nå er at jeg ikke kan fortsette å bo her, sier Tom Reinhardt Sørnes.

– Hadde det ikke vært for pandemien hadde jeg vært i jobb. Men nå er det veldig vanskelig å finne jobb, legger han til, men presiserer at han ikke aktivt har økt jobb på grunn av en fotskade og i påvente av avklaring på om han kan flytte til Sverige.

Føler seg «tvangsplassert»

Det var i 2019 at Sørnes så seg nødt til å søke sosialstøtte fra NAV etter han flyttet hjem fra Dubai for å bo nærmere barna etter en skilsmisse, forteller han.

Av NAV Bjerke fikk Sørnes økonomisk bistand til livsopphold og husleie, og de skulle hjelpe han med å finne et sted å bo. Sørnes hevder imidlertid at han opplevde å bli «tvangsplassert» på adressen:

– Beskjeden var: «Hvis du ikke tar dette tilbudet du får, mister du bostøtten din». Å si nei var i praksis å bli satt på gaten. Derfor har jeg vært her, sier han og forteller han har ventet på en avklaring fra NAV på om han kan få flytte til Gøteborg i Sverige mens han mottar økonomisk stønad, der barna bor.

Til tross for gjentatte forsøk på et svar fra NAV, har ikke forespørselen blitt besvart, ifølge Sørnes.

Ventet forgjeves

NAV Bjerke avviser til Avisa Oslo at det er mulig for norske statsborgere – som kvalifiserer til å motta støtte til livsopphold og husleie – å bo i et annet skandinavisk land, selv om barna er under 18 år og for eksempel bor i Gøteborg.

Når AO fremlegger dette for Sørnes, sier han det er første gang han hører det etter å ha ventet på svar i over ett år.

– Sosialforvaltningen på Hisingen (i Sverige red.anm.) informerte meg om at dette bare var en formalitet på grunn av skandinavisk samarbeid, sier han.

NAV Bjerke opplyser rett før publisering av denne saken at det eksisterer en nordisk konvensjon på dette området:

– Nordiske borgere kan henvende seg for bistand til sosialtjenesten i annet nordisk land. Her gjelder likevel det enkelte lands lovgivning på feltet, og rettighetene dine vil bli vurdert etter lovverket i det nordiske landet du oppholder deg i. Konvensjonen innebærer ikke at du kan motta sosialhjelp fra Norge dersom du oppholder deg i annet nordisk land, skriver NAV-leder Einar Lødemehl i bydel Bjerke i en e-post.

Reagerer på saksbehandling

– Jeg kommer meg uansett ikke vekk herfra før NAV bekrefter at de vil frigjøre husleiegarantien så jeg kan begynne å se meg om etter et annet sted å bo. Husleieavtalen min har en oppsigelsestid på tre måneder, sier Sørnes.

Han reagerer kraftig på saksbehandlingen i saken sin. Kommunikasjonen med saksbehandler har han opplevd som vanskelig fram til nå. For eksempel skal han ha hatt tre ulike saksbehandleren der den siste ikke ha vært på jobb siden desember.

Sørnes skal nå ha kontaktet psykiatrisk poliklinikk og en sosionom i et håp om å bli lyttet til gjennom faglige stemmer.

NAV: – Kan ikke kommentere enkeltsaker

Avisa Oslo har stilt NAV en rekke spørsmål om det spesifikke boforholdet.

NAV-leder Einar Lødemehl i Bydel Bjerke svarer kun på generelle spørsmål.

– Bydelen har ingen kommunale utleieboliger på denne adressen. Dette er i tilfelle en privat utleier. Spørsmål knyttet til Spireaveien 9 må tas med huseier. NAV kan dessverre ikke kommentere om vi har brukere bosatt på denne adressen, og vi kan generelt heller ikke kommentere spørsmål knyttet til enkeltsaker på grunn av vår lovpålagte taushetsplikt, skriver Lødemehl i en e-post til avisen.

På spørsmål om det er vanlig at NAV-brukere som mottar støtte, må dele kjøkken, dusj, bad og vaskemaskin med mange andre beboere, svarer NAV-sjefen nei, men at det kan forekomme. Han legger til at NAV vurderer brukers livssituasjon og at de for eksempel godkjenner rom i bofellesskap for ungdom.

– Når du mottar støtte fra NAV til livsopphold og husleie. Hva skal til for å få bytte bolig dersom man av ulike årsaker ikke trives i boligen man har fått i regi av NAV?

– NAV har en lovpålagt plikt til å framskaffe midlertidig bolig til de som er i en akutt situasjon og står uten bolig, jf. §27 i lov om sosiale tjenester i NAV. Fast bopel må man framskaffe selv. I enkelte tilfeller der bruker ikke klarer dette selv, forsøker vi å bistå. I tilfeller hvor NAV må bistå med å finne fast bolig, leter vi for eksempel på Finn.no. Hvis vi er i tvil om standarden på boligen, vil vi i noen tilfeller be Brann- og redningsetaten om bistand til befaring av bolig, skriver Lødemehl.

– Er det noen standarder for hvilke boforhold NAV-brukere som mottar støtte til livsopphold og husleie blir tildelt?

– NAV gjør en individuell vurdering av støtte til livsopphold og husleie. Boligen må være godkjent til utleieformål og det må foreligge en leiekontrakt. NAV kan gi støtte til kontantdepositum eller til garantidepositum. Begge typer depositum er knyttet til det konkrete leieforholdet, og må vurderes på nytt ved et nytt utleieforhold.

Lødemehl legger til at det er Plan- og bygningsetaten som har ansvaret for å godkjenne boliger til utleieformål. Kommunikasjonssjef Trude Luice Nedregård Isaksen i Plan- og bygningsetaten sier hun ikke kan se at de har gitt tillatelser knyttet til hybelhus på denne eiendommen siden 2004. Men at tillatelsen som da ble gitt, i utgangspunktet fortsatt gjelder.

– Det er eier av eiendommen som er helt og holdent ansvarlig for å holde bygget i stand, sier hun til Avisa Oslo.

Huseier: – Startet betydelige investeringer

Bygget eies av Xbo Eiendom og ble i 2020 omtalt av EstateNyheter da ingen av de 67 beboerne stilte på møte om forkjøpsrett.

– Hvordan forsvarer dere den høye leieprisen på 10.600 kroner for hybelen til noen av beboerne?

– Husleien er inkl. tv, bredbånd, oppvarming, varmtvann, vask og tørking av klær og er KUN indeksregulert den 1. januar etter flere år uten denne regulering. Dette er også dokumentert. Dette er ihht husleieloven og husleiekontraktene, skriver daglig leder Tove Nagel i en e-post til Avisa Oslo.

Videre skriver Nagel at gårdeier har startet med betydelige investeringer i gården som også skal synes for dem som bor der.

– Hele fasaden er nå pusset opp i 2020 og det er skiftet ut alle stekeovner på kjøkken i hele bygget, pluss vaskemaskiner er byttet ut. I 2021 er det lagt planer om utbedringer av fellesarealer som bad og kjøkken. Det er skiftet ut alle gardiner i alle leiligheter. Alle Telia (tidligere Get-bokser) er skiftet ut i hele bygget.

– Både NAV og Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune opplyser at det er eier av eiendommen som er «helt og holdent ansvarlig for å holde bygget i stand». Synes dere at dere har etterfulgt dette?

– Gårdeier tok over bygget i starten av 2020 og har som nevnt over startet betydelige investeringer og som vil fortsettes videre nå i 2021. Dette har vært planlagt og er helt uavhengig av denne henvendelse.

Kommentarer til denne saken