Går i strupen på Forbrukerrådet etter GPS-klokke-test

KLOKKETEST: I samarbeid med sikkerhetsselskapet Mnemonic har Forbrukerrådet testet flere GPS klokker for barn.

KLOKKETEST: I samarbeid med sikkerhetsselskapet Mnemonic har Forbrukerrådet testet flere GPS klokker for barn. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

PepCall AS krever at Forbrukerrådet endrer sin kritikk av sin GPS-klokke. Det vil ikke Forbrukerrådet.

DEL

(Sandefjords Blad) Advokatfirmaet Ræder, ble etter Forbrukerrådets test av GPS-klokker for barn, kontaktet av PepCall AS. 

PepCall AS står bak klokken Xplora. En av klokkene som Forbrukerrådet rettet sterk kritikk mot.

– PepCall reagerer sterkt på Forbrukerrådets kommunikasjon i forbindelse med publisering av rapporten. Den informasjon som er gitt til publikum i form av uttalelser i pressen og i sosiale medier, YouTube-videoer og i brev til butikkene er svært unyansert og gir et uriktig bilde av klokken. Selv om rapporten er tydelig på at det kun er én side av sikkerhetsutfordringene som gjelder Xplora, differensierer ikke Forbrukerrådet mellom klokkene i sin kommunikasjon. Forbrukerrådet framstiller det som om alle feilene gjelder alle klokkene. Dette er unyansert og villedende, står det i et brev produsentens advokat har sendt til Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: 10.000 ruter-batterier kan være brannfarlige

Krever fjerning

Et eksempel som trekkes fram i brevet er YouTube-video der Forbrukerrådet forteller at «produsentene verken har evne eller vilje til å lage sikre produkter».

– Dette til tross for at Forbrukerrådet på tidspunkt for publisering av rapporten var vel kjent med at PepCall hadde gjort sentrale sikkerhetsoppdateringer.

PepCall mener det de kaller «Forbrukerrådets urettmessige opptreden i denne saken» er egnet til å totalt ødelegge selskapet, og de krever tre tiltak fra Forbrukerrådet:

  1. At Forbrukerrådet i den videre kommunikasjon differensierer mellom klokkene og ikke gir inntrykk av at feil ved de andre klokkene også gjelder Xplora.
  2. At Forbrukerrådet publiserer på sine hjemmesider, Facebook-sider og øvrige relevante medier, informasjon om at det kun er én avdekket sikkerhetsfeil hos Xplora og at Xplora er i dialog med Forbrukerrådet og har informert om at sikkerhetsfeilene og øvrige påpekte mangler vil bli rettet, herunder at artikkelen på Forbrukerrådets hjemmesider korrigeres.
  3. At Forbrukerrådet fjerner eller redigerer YouTube-videoene.

LES OGSÅ: Egentlig skal du betale mindre når du kjøper take away, men flere restauranter tar pengene selv

Uenig i kritikken

Forbrukerrådet, på sin side, kan ikke se at de har gjort noe galt. I et svarbrev til PepCall sier de at testen av smartklokkene, inkludert Xplora, avdekket alvorlige sikkerhetshull og manglende personvern. De skriver videre at sikkerhetsfeilen som hefter Xplora er, etter det Forbrukerrådet kjenner til, ikke utbedret.

Forbrukerrådet forsvarer også sin bruk av YouTube-videoene, og sier at klokkene ikke nevnes med navn og at alle tre klokkene i testen vises kun kort i introduksjonen og avslutningen.

– Kommunikasjonen rundt testen reflekterer alvorligheten i sikkerhetsfunnene gjort av Mnemonic og funn på vilkår, gjort av Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har på flere punkter differensiert kommunikasjonen knyttet til de ulike produktene. Vi ser derfor ikke grunn til å endre publisert materiale, utover at vi gjerne imøteser en lenke til Xplora sin framstilling av rettelser, skriver direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, i sitt svarbrev.

STÅR PÅ SITT: Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland står for hva som kommer fram av deres undersøkelse av GPS-klokker.

STÅR PÅ SITT: Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland står for hva som kommer fram av deres undersøkelse av GPS-klokker. Foto:

Artikkeltags