Ikke stol blindt på banken din, dataselskap eller gode venner

Sparebank1 er ett av flere selskaper som blir utnyttet ved at svindlere sender ut e-poster som angivelig er fra banken. Via en link i e-posten blir du sendt til en nettside som ved første øyekast likner bankens nettsider, men både url'en, og de inaktive linkene på selve siden, viser at det ikke er ekte vare.

Sparebank1 er ett av flere selskaper som blir utnyttet ved at svindlere sender ut e-poster som angivelig er fra banken. Via en link i e-posten blir du sendt til en nettside som ved første øyekast likner bankens nettsider, men både url'en, og de inaktive linkene på selve siden, viser at det ikke er ekte vare. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

TØNSBERG: Mange er blitt kontaktet av svindlere de siste dagene – både via telefon, e-post og Facebook.

DEL

Svindlerne finner stadig opp nye måter å lure folk for penger på, mens noen gamle metoder fortsatt benyttes i håp om at én av mange skal bite på agnet.

Luktet lunta

Denne uka ble Terje Sandquist fra Andebu oppringt av en mann som ga seg ut for å være fra «Microsoft support».

– Han snakket sånn indisk-engelsk og sa at datamaskinen min sendte ut meldinger om hjelp til Microsoft. Den sendte ut spam (søppel), derfor tok de kontakt med meg, sier Sandquist til tb.no.

Han forteller at han fikk beskjed om å logge inn på Google-kontoen sin, men Sandquist har ingen Google-konto.

– Da sa han at jeg også kunne logge inn på Yahoo, og at jeg skulle få snakke med en annen, sier Sandquist.

LES OGSÅ: Marianne skulle hjelpe venn i nød – ble hacket

Neste person som tok røret skal ha snakket engelsk med samme aksent som førstemann.

– Da jeg sa at jeg skulle ringe min datavenn som kjente maskinen min og pleide og hjelpe meg, ble det helt stille i andre enden og jeg hørte ikke mer, sier Sandquist, som ser litt humoristisk på det hele.

Siden han underveis i samtalen ante ugler i mosen, koblet han og sønnen av begge husets bærbare pc-er fra internett mens han var på tråden med mennene. Han beskriver dem som høflige og veldig hyggelige, men de presenterte seg aldri med navn.

I sommer skrev flere medier om svindlere som brukte samme framgangsmetode.

Microsoft avviser at han er deres

Microsoft advarer folk som mottar slike henvendelser. For selskapet garanterer overfor avisa Varden i Telemark at det ikke er noen av deres folk som har henvendt seg.

– Nei, vi ringer ikke opp folk og ber dem oppgradere på denne måten. Dette er svindlere som er blitt mye mer pågående fordi det er penger å hente, sa Nina Gopinder Pannu, kommunikasjonsrådgiver i Microsoft, til Varden lørdag.

E-post fra banken

Fredag morgen mottok Elisabeth Wang fra Nøtterøy en e-post som angivelig var fra banken hennes, Sparebank1.

– Der står det: «Kjære Sparebank1-kunde. Din konto er midlertidig suspendert. Klikk her for å løse problemet», forteller Wang.

I e-posten lå det en lenke.

– Men den klikket jeg selvfølgelig ikke på, sier Wang.

Avsenderadressen var beskjed@beskjed.com og selve e-posten var sendt til spare@spare.com, selv om den dukket opp i Wangs innboks.

Hun skal også ha mottatt en lignende e-post fra DnB tidligere, til tross for at hun ikke engang er kunde der.

– Det er åpenbart at man må være litt våken, sier Wang.

LES OGSÅ: Ga 17.500 for falske flybilletter

– Har sperret tre sider

Sikkerhetsansvarlig Leif Petter Fjellin i Sparebank1, understreker at banker aldri sender e-post til sine kunder, men sender beskjeder via nettbanken.

– Vi er blitt utsatt for tre-fire versjoner den siste måneden. Dette er noe som dukker opp stadig vekk, sier Fjellin.

Han bekrefter at e-postene er forsøk på å lure folk til å avsløre personlige opplysninger på internett, som for eksempel kredittkortnumre, passord og andre kontoopplysninger.

Bedrageriet begynner når du mottar en e‑postmelding som ser ut til å komme fra et pålitelig selskap, vanligvis eBay, PayPal, Amazon.com eller en velkjent bank. Meldingen gjelder ofte et viktig problem i forbindelse med kontoen din. Når du klikker på koblingen i meldingen, blir du viderekoblet til noe som ser ut til å være selskapets offisielle webområde. Det er imidlertid et falskt webområde som tilhører svindlerne. Her vil du bli bedt om å fylle ut et skjema med dine personlige opplysninger.

LES OGSÅ: Dizzie-Ellertsen fikk tappet kontoen for 289.000,-

Selv hvis du ikke oppgir personlige opplysninger, kan bare det å besøke det falske webområdet være farlig. Området kan prøve å installere skadelig programvare på datamaskinen din, inkludert tasteloggere og trojanske hester som kan gi svindlerne opplysningene de er ute etter på andre måter, står det på Microsofts sine hjemmesider.

Fjellin forklarer at slike svindelforsøk blir fanget opp av IT-ekspertene i Sparebank1-gruppen. Avsenderens IP-adresse blir sporet opp og den falske siden lagt ned.

– I løpet av denne måneden har vi lagt ned tre slike sider. Noen har nesten blitt svindlet, men vi har fått stoppet det underveis, sier Fjellin.

Lokker med premier

Tb.no kjenner også til at flere har opplevd å få en Facebook-melding tilsendt fra en av sine venner med teksten «Hei» og en lenke. Lenken fører til en konkurranse der man blir lokket med premier dersom man svarer på et spørsmål med to alternativer.

Da må man også oppgi telefonnummeret sitt, og fylle inn koden man får tilsendt på sms. Gjør man dette, blir man med ett abonnent og mottar straks en rekke sms-er man blir belastet 35 kroner stykket for. Man må aktivt stoppe abonnementet for å ikke motta de dyre sms-ene.

– Vær skeptisk

– Folk må være aktsomme i den elektroniske verden vi lever i. Alle som får slike henvendelser må være skeptiske. Det er veldig lurt å dobbeltsjekke før man foretar seg noe, sier krimsjef Roar Hjerpekjøn i Vestfold politidistrikt.

Han sier at han ikke har sett anmeldelser av bedrageri med noen av disse metodene den siste tiden, men at det er kommet to anmeldelser der det kan virke som at bankkort har blitt kopiert ulovlig.

– Det som bekymrer oss over tid, er forsøk på identitetstyverier. Vi har tilfeller av at også lokale har prøvd på dette, sier Hjerpekjøn.

Artikkeltags