I en ny rapport med innspill til jernbanens handlingsprogram tar Bane Nor til orde for «smartere utbygging».
– Bane Nor setter kunden først og vil prioritere byggingen av indre InterCity, skriver de i en pressemelding.
Ikke realistisk
Det er Aftenposten som skriver at den opprinnelige målsetningen om å få reisetiden Oslo-Tønsberg ned i én time innen 2024 kan ryke.
Gjennom 2017 har Bane Nor ifølge konsernsjef Gorm Frimannslund igjen vurdert planene for InterCity og sett på om de er realistiske. I en anbefaling om hvordan NTP bør settes ut i livet, hevder han nå at svaret er nei, skriver Aftenposten.
Aftenposten har fått dokumentet, som offentliggjøres mandag.
Her heter det at ny InterCity til Fredrikstad først kan åpnes i 2027, til Hamar i 2026, til Tønsberg i 2025 og til Hønefoss tidligst i 2028.
I dokumentet står det svært lite om Ytre InterCity, til Halden, Lillehammer og Porsgrunn/Skien. Det brukes formuleringer som «mulig oppstart» i 2029, men Bane Nor-sjefen konstaterer at summene som pr. i dag er satt av til Ytre InterCity er små. Det er bare et par år siden et flertall på Stortinget ville ha linjene klare i 2030.
Usikker på kompetanse
Ifølge Aftenposten forklares de viktigste årsakene til utsettelsene slik i dokumentet:
* Det kommer for lite penger i første del av perioden 2018–2029, og for mye i den siste.
* Bane Nor har havnet på etterskudd med planleggingen og er usikker på om de har kompetansen som må til for å gjennomføre alle prosjektene.
* Det blir dyrere å bygge enn hittil beregnet.
* Underveis i prosessene har det dukket opp uforutsigbare krav fra kommuner, etater og departementer.
Kommentarer til denne saken