Gå til sidens hovedinnhold

Ny rapport: Intercity-utbyggingen kan bli forsinket

Artikkelen er over 3 år gammel

Bane Nor vil prioritere det indre Intercity-triangelet i ny rapport. Det kan bety forsinkelser for Vestfoldbanen.

I en ny rapport med innspill til jernbanens handlingsprogram tar Bane Nor til orde for «smartere utbygging».

– Bane Nor setter kunden først og vil prioritere byggingen av indre InterCity, skriver de i en pressemelding.

Ikke realistisk

Det er Aftenposten som skriver at den opprinnelige målsetningen om å få reisetiden Oslo-Tønsberg ned i én time innen 2024 kan ryke.

Gjennom 2017 har Bane Nor ifølge konsernsjef Gorm Frimannslund igjen vurdert planene for InterCity og sett på om de er realistiske. I en anbefaling om hvordan NTP bør settes ut i livet, hevder han nå at svaret er nei, skriver Aftenposten.

Aftenposten har fått dokumentet, som offentliggjøres mandag.

Her heter det at ny InterCity til Fredrikstad først kan åpnes i 2027, til Hamar i 2026, til Tønsberg i 2025 og til Hønefoss tidligst i 2028.

I dokumentet står det svært lite om Ytre InterCity, til Halden, Lillehammer og Porsgrunn/Skien. Det brukes formuleringer som «mulig oppstart» i 2029, men Bane Nor-sjefen konstaterer at summene som pr. i dag er satt av til Ytre InterCity er små. Det er bare et par år siden et flertall på Stortinget ville ha linjene klare i 2030.

Usikker på kompetanse

Ifølge Aftenposten forklares de viktigste årsakene til utsettelsene slik i dokumentet:

* Det kommer for lite penger i første del av perioden 2018–2029, og for mye i den siste.

* Bane Nor har havnet på etterskudd med planleggingen og er usikker på om de har kompetansen som må til for å gjennomføre alle prosjektene.

* Det blir dyrere å bygge enn hittil beregnet.

* Underveis i prosessene har det dukket opp uforutsigbare krav fra kommuner, etater og departementer.

Kommentarer til denne saken