Frykter for sikkerheten etter omorganisering hos Bastø Fosen

I den nye konsesjonsperioden er Bastø Fosen pålagt å sette flere ferjer i drift mellom Horten og Moss.

I den nye konsesjonsperioden er Bastø Fosen pålagt å sette flere ferjer i drift mellom Horten og Moss. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Førstemaskinister erstattes av motormenn, og tillitsvalgte reagerer med sinne.

DEL

(Gjengangeren) – Det er harde tak for dem det gjelder og dårlig stemning, sier hovedtillitsvalgt for maskinistforbundet i Bastø Fosen, Hans Morten Rachløw til nettstedet maritime.no .

Årsaken til den dårlige stemningen skal være omorganiseringer hos Bastø Fosen der førstemaskinister blir erstattet med motormenn. Rachløw mener dette vil gå på sikkerheten løs for passasjerer og mannskap.

Til maritime.no sier Rachløw at de er forbannet på Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og Fiskeridepartementet fordi de har gitt dispensasjon fra vedtatt internasjonalt regelverk som blant annet slår fast hvordan bemanningen i motorrommet skal være.

Les også: Ny motor til «Bastø I»

Mindre tid til vedlikehold

Odd Rune Malterud er fagsjef i Det norske maskinistforbund og uttaler følgende til maritime.no:

– De tar vekk en matrosstilling på dekk, som gjør at motormannen må springe rundt og anvise biler og ta fortøyning. Han får ikke gjort noe vedlikehold om bord, og det får heller ikke maskinsjefen, som må oppholde seg i kontrollrommet 24 timer i døgnet, sier Malterud.

Uten at vedlikehold gjennomføres, kan Sjøfartsdirektoratet komme og stoppe hele fergen, påpeker han.

– At rederiet skal spare penger tvinger de ansatte til å begå lovbrudd, og det gjør rederiet med myndighetenes velsignelse. Det er helt blåst, sier Malterud.

Les også: Mange endringer for reisende med Bastø Fosen

Internt anliggende

Bastø Fosen svarer på henvendelsen fra maritime.no med å si at de behandler saken som internt anliggende og ønsker derfor ikke på å kommentere påstandene fra Maskinistforbundet i media.

Bastø Fosen har trafikkert Moss-Horten siden 1996 med fem ferger. Det er selskapet Torghatten ASA som eier Bastø Fosen.

Ifølge Wikipedia er fergeruten Moss-Horten den eneste innenlandske fergeruten som ikke er subsidiert av det offentlige.

Les også: Et tredje ferjeleie klart om tre år

Artikkeltags