Gå til sidens hovedinnhold

Nå kan du snart fylle tanken med biodiesel i Vestfold

Artikkelen er over 4 år gammel

Energiselskapet ECO-1, som selger fornybar diesel, har planer om å etablere seg i Vestfold.

Men akkurat hvor og når kan ikke daglig leder i ECO-1, Geir Harald Ingeborgrud, si ennå.

– En stasjon i Vestfold ligger i planene våre, men foreløpig vet vi ikke nøyaktig hvor og når. Vi er avhengig av å få til et samarbeid, for eksempel med et kjøpesenter eller lignende, som kan avse litt av tomten sin til en av våre stasjoner. Men vi satser på å etablere oss i fylket før sommeren, sier han.

LES OGSÅ: 2. januar 2017: I dag våkner du til tidenes høyeste bensin og dieselpris

Luktfri

ECO-1 selger biodieselen 2G Polar, en fornybar diesel som kan brukes på alle dieselkjøretøy uten at det er behov for å tilpasse motoren. Biodrivstoffet selges fra ubemannede drivstoffstasjoner.

– Hos oss får du dessverre ikke kjøpt boller. Men du får drivstoff med bedre teknisk kvalitet enn den fossile dieselen, den lukter ikke og den er miljøvennlig, forteller Ingeborgrud.

I USA og Canada er 2G Polar godkjent i alle typer deieselmotorer. Her på berget er det foreløpig kun Peugeot og Citroën som har godkjent drivstoffet på sine biler.

 

– Årsaken til at det er kun to bilprodusenter som har godkjent drivstoffet her i Norge er rett og slett at andre produsenter ikke har gjort tester ennå. Men det er gjort ca. 10.000 tankfyllinger på våre stasjoner siden oppstarten for et år siden på alle typer biler og vi har ikke opplevd noen problemer, sier Ingeborgrud.

LES OGSÅ: Slik finner du bilens virkelige årsmodell

Mer effektiv

2G Polar er produsert av kun biomasse, som for eksempel palmeolje, rapsolje, soyaolje, frityrolje og fiske- og slakteavfall. Alle produktene er sertifisert, det vil si at de ikke dyrkes i konfliktområder og fortrenger ikke matvareproduksjon. I framtiden vil også trevirke bli en del av ingrediensene i biodieselen.

 

Uformelle tester viser at bilen vil gå lenger med 2G Polar på tanken enn med vanlig diesel.

– Vi har ikke gjort vitenskapelige tester, men et stort transportselskap har over lengre tid registrert hvor mye det går av 2G Polar. De kom fram til at deres biler hadde et forbruk som var 3–4 prosent lavere enn med den fossile dieselen, sier Ingeborgrud.

LES OGSÅ: Blir hybridene ladet?

Samme pris

Pumpeprisen på biodieselen vil i snitt ligge omtrent på samme nivå som vanlig diesel, men også her er det en forskjell.

– Akkurat nå er prisen på 2G Polar på 12,89 kroner literen. Biodieselen vil ha en jevnere pris gjennom uka, og vil ikke hoppe opp og ned slik som den vanlige dieselen og bensinen gjør. Snittprisen vil bli omtrent den samme på de to produktene.

Kommentarer til denne saken