Dette må du huske på når du skifter til vinterdekk – gjør du det feil kan det bli dyrt

DEKKSKIFTE: Dersom et dekk faller av mens bilen er i fart kan det bli både farlig og dyrt.

DEKKSKIFTE: Dersom et dekk faller av mens bilen er i fart kan det bli både farlig og dyrt. Foto:

Mange opplever å miste det ene dekket i fart etter å ha rustet bilen mot vinterføret, ifølge Gjensidige. Hvis ikke dekkskiftet blir gjort på riktig vis kan du risikere å måtte punge ut flere tusen kroner.

DEL

– Hvert år rykker Falck og andre bilbergere ut for å hjelpe flere hundre fortvilte bileier på tre hjul. På grunn av løse hjulbolter har det fjerde hjulet rullet sine egne veier, sier Jan Fleinsjø, bilekspert i Gjensidige.

I en pressemelding fra Gjensidige kommer det fram at 500 bileiere opplever dette hvert år, og at de fleste tilfellene skjer i forbindelse med omlegging til sommer- eller vinterdekk.

Store materielle skader

Fleinsjø forteller at bileiere – uansett om de skifter dekkene selv, eller hos bilforhandler – bør etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt noen mil.

– Skjer dette under fart kan de materielle skadene bli store. En slik skade vil variere voldsomt i omfang, men snittskaden ligger på rundt 20.000 kroner. På årsbasis ruller dekk sine egne veier og gjør skade for over 10 millioner kroner, sier han.

Kan løsne og treffe mennesker

Bileksperten trekker fram at å miste et hjul ikke bare kan bli dyrt, men kan også få langt mer alvorlige konsekvenser.

– En ting er de materielle skadene, men hva om en mister styringen og treffer et menneske, advarer han.

Råd ved dekkskifte:

  • Sjekk at du har nok mønsterdybde: Minstekravet er 3 mm, men nærmere du deg dette, anbefaler vi å skifte til nye dekk
  • Kontroller dekkets alder. Eldre dekk bør skiftes ut med nye.
  • Etterstram mutrene etter ca. 50 km
  • Lagre vinterdekkene tørt, mørkt og kjølig

Kilde: Gjensidige

Artikkeltags