– Eldre som ikke mestrer den digitale hverdagen må få hjelp

ELDREOMSORG: Med pc, nettbrett og mobil som verktøy foreslår Færder Arbeiderparti en felles kommunal arena for opplæring i digitale hjelpemidler.

ELDREOMSORG: Med pc, nettbrett og mobil som verktøy foreslår Færder Arbeiderparti en felles kommunal arena for opplæring i digitale hjelpemidler. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Digital inkompetanse er med på å skape større avstander mellom folk, mener Jon Sanness Andersen og Steinar Gullvåg (Ap). Nå mener politikerne at de har funnet en langsiktig løsning.

DEL

– Digitaliseringen av Norge er faktisk i ferd med å skape et nytt utenforskap med mennesker som ikke ser seg i stand til å navigere på internett, mener Steinar Gullvåg fra Færder Arbeiderparti.

Sammen med partiets gruppeleder, Jon Sanness Andersen, fremmer partiet nå et nytt initiativ tiltenkt nye Færder kommune fra 2018.

Forslaget om at de eldre i kommunen skal få økt internettkompetanse ble presentert mandag 31. juli, i kjølvannet av at partileder Jonas Gahr Støre la fram Arbeiderpartiets planer for fremtidens eldreomsorg. Med storsatsing på velferdsteknologi og «bo hjemme-reform» fremmer partiet 16 forslag som skal bedre omsorgen for de eldre.

Nå ønsker Nøtterøy-politikerne å snakke om den vanskelige hverdagsteknologien.

Servicetorg

– Vi vil ta initiativ til et kommunalt servicetorg der alle som trenger hjelp i nettbanken, som ikke finner ut av egne pensjonsrettigheter, som ikke finner ut av sine skattemessige forhold eller som rett og slett vil søke informasjon på nettet, kan få hjelp, støtte, rådgivning eller opplæring, skriver Sanness Andersen og Gullvåg i sin kronikk.

ET HINDER: Steinar Gullvåg (Ap) mener et kommunalt servicetorg vil være nødvendig for eldre som trenger hjelp med internettbruk.

ET HINDER: Steinar Gullvåg (Ap) mener et kommunalt servicetorg vil være nødvendig for eldre som trenger hjelp med internettbruk. Foto:

Planen er å skape en fysisk kompetanseplattform der kommunens innbyggere kan hjelpe hverandre.

– En stor del av vår oppgave blir å hjelpe dem som ikke kommer seg over terskelen med å benytte nettbaserte løsninger. Vår visjon er at flest mulig bør kunne håndtere digitale hjelpemidler for å finne informasjon. Det digitale samfunnet vårt er en realitet, dette er ikke noe som kommer til å forsvinne, påpeker Steinar Gullvåg.

(Saken fortsetter under bildet)

.

IKKE FOR ALLE: Det vil alltid være noen som ikke kan håndtere digitale verktøy.

IKKE FOR ALLE: Det vil alltid være noen som ikke kan håndtere digitale verktøy. Foto:

SE OGSÅ: Byggesaksgranskning på Tjøme: – Dette er mer enn en personalsak (+)

Mange sliter

– De fleste av oss tenker at dette er helt selvsagt, og her ligger noe av problemet, mener Gullvåg.

Han utpeker spesielt bruk av nettbank til å betale regninger, bestilling av billetter til arrangementer eller for å reise med kollektivtrafikk. Også det å vite hvor man skal gå for å finne fram nødvendig informasjon på nett eller mobil er et problem for mange.

– Vi må sørge for at alle får den informasjonen de trenger. Det vil alltid være noen som ikke er i stand til å håndtere digitale hjelpemidler. Mange gir opp og får da ikke deltatt i samfunn- eller kulturliv. Det er nærmest umulig å fungere i Norge i dag uten digitale hjelpemidler, sier Gullvåg. 

Faktaboks:

Dette er de mest brukte digitale offentlige tjenestene i Norge per juli 2017:

■ Sjekke posten: Med en digital postkasse kan du motta og oppbevare viktig post på nett. Brev som inneholder sensitiv informasjon, helseopplysninger eller vedtak sendes digitalt, og din personlige, elektroniske ID (for eksempel BankID) må benyttes for å få tilgang.

■ Bytte fastlege: Skal du bytte fastlege får du all nødvendig informasjon om legen, eventuelt ventetid og timebestilling på internett. Her må du også identifisere deg med elektronisk ID.

■ Pensjon: Ønsker du oversikt, informasjon om utbetaling eller individuelle spareavtaler må du logge deg inn i nettjenesten Din Pensjon. Her brukes ID-porten som er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på nett.

■ NAV: Et flertall av NAVs tjenester er selvbetjente og digitale.

■ Ved dødsfall: Som nærmeste pårørende må du sørge for at dødsattest blir sendt til både tingretten og lensmannen i kommunen der avdøde bodde. På regjeringens nettsider kan man laste ned nødvendige skjemaer. Også Norges domstoler har detaljert informasjon og elektroniske skjema om arv, testamente og andre nødvendigheter tilknyttet dødsfall.

Kilder: ssb.no og norge.no

– Vi vet jo ikke hvor mange som ville benyttet seg av et servicetorg, men det vi vet er at mange uttrykker at de sliter med å henge med. Det er stor pågang til datakurs for eldre, og ved å opprette et slikt servicesenter er man litt på tilbudssiden, mener Ap-politikeren.

SE OGSÅ: De mellom 18 og 34 netthandler døgnet rundt

Effektivitet og sårbarhet

På spørsmål om hvordan informere de tenkte brukerne av et slikt servicetorg om personvern, digitale spor og økt overvåking er Gullvåg betenkt.

Det vil selvfølgelig være en kjempeutfordring. «Ingen» fatter konsekvensene av det som skjer i dag når det gjelder digitalisering og informasjonsflyt. Det er selvfølgelig viktig at sikkerheten til kommunens innbyggere ivaretas, og at vi ikke opplever at opplysninger om oss spres.

– Jeg tror ikke alle trenger kunnskap om dette, i første rekke er det informasjon om hvordan ta i bruk digitale hjelpemidler som er planen, men selvfølgelig må alle brukere få informasjon rundt sikkerheten og brukervilkår, fortsetter Gullvåg.

SE OGSÅ: To personer tatt for juks på teoriprøven (+)

Eksisterende kompetanse

– Hovedspørsmålet blir hvordan dette skal organiseres. Et slikt servicetorg må være underlagt kommunen, fordi man på et slikt torg også vil komme til å behandle personlige opplysninger. Jeg ser for meg et sted med masse pc-skjermer. Dette må selvfølgelig prøves ut, men hvis det lykkes bør kommunene oppfordres til å følge i sporene til nye Færder kommune, sier Gullvåg.

Han vil ikke anslå hvor mye et slikt servicetorg vil komme til å koste, men anslår at det ikke trenger å bli så dyrt.

– Vi kan ikke bruke alle midler på dette. En løsning er selvfølgelig å trekke veksler på det vi allerede har av kunnskap i kommunene. Her kan både barne-, ungdomsskole og vgs-elever trekkes inn i bildet samt frivillige og andre med datakunnskaper. Om mulig vil det kunne være aktuelt med både telefonlinje og fjernhjelp over internett.

– Dessuten, mange eldre er jo kjempekompetente og mange kan nok hjelpe hverandre, foreslår Gullvåg avslutningsvis.

SE OGSÅ: Asbjørn (67) er opprørt over parkeringsbot: – Aldri opplevd i mine 20 år i rullestol (+)

Artikkeltags