Denne jernbanestrekningen kan bli én milliard kroner billigere

BILLIGERE? InterCity-strekningen mellom Barkåker og Nykirke kan bli én milliard kroner billigere enn først antatt.

BILLIGERE? InterCity-strekningen mellom Barkåker og Nykirke kan bli én milliard kroner billigere enn først antatt. Foto:

I 2025 skal det ta under én time å ta tog fra Tønsberg til Oslo.

DEL

I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at InterCity-utbyggingen på Vestfoldbanen er i rute. Strekningen Nykirke – Barkåker skal etter planen stå ferdig i 2024.

Nå skal regjeringen legge fram forslag om kostnadsrammer for utbyggingen av strekningen i Vestfold samt Drammen – Kobbervikdalen. Samferdselsdepartementet skriver at kostnadsrammen på Nykirke – Barkåker er foreslått til 7,6 milliarder kroner. Det er rundt én milliard billigere enn det som var skissert i Nasjonal transportplan. Prislappen i Buskerud er nå antatt å ende på 14,6 milliarder kroner.

Når begge strekningene står ferdige i 2025 er InterCity-prosjektet fra Oslo til Tønsberg fullbyrdet. Da vil det ta under én time med tog fra Tønsberg til Oslo. I dag tar det én time og 13 minutter med tog inn til hovedstaden.

– Utbyggingen av Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker gir oss et sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg. Dette vil gi et vesentlig bedre InterCity-tilbud på Vestfoldbanen, med reduserte reisetider og økt kapasitet. Togpassasjerene kan se fram til en bedre reisehverdag, med et topp moderne jernbaneanlegg om fem-seks år, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i pressemeldingen.

BaneNor opplyser på sine nettsider at det i vår utføres arkeologiske utgravinger på strekningen Nykirke-Barkåker. På Løvås skal de grave i 3–4 måneder, mens de blir 8–10 uker på Adal.

Artikkeltags