Gå til sidens hovedinnhold

Sært, rart og enormt lønnsomt

Artikkelen er over 6 år gammel

Egentlig handler alt om utholdenhet. Og én ting til.

TØNSBERG: Reisebyråer over hele verden sørger for at hotell får gjester. I årevis var det litt tilfeldig om byrået fikk kommisjonen de hadde krav på. Så kom Tønsberg-firmaet Net Trans Services på banen, og sørget for at reisebyråene fikk sin lille, men fortjente andel av kaka.

Modellen er så lønnsom at den Dallas-baserte konkurrenten Onyx Payments i høst la et tresifret millionbeløp på bordet.

Administrerende direktør Martin F. Jørgensen (44) satt på 58 prosent av selskapet. Han ble med andre ord rik.

– De andre ansatte som hadde aksjer fikk også en pen slump penger, sier han.

Konkurs

Det har ikke alltid vært julebord på Norefjell og rause gasjer i selskapet som begynte som en idé i hodet til en regnskapsfører hos et reisebyrå i Tønsberg.

Selskapet ble stiftet i 1999 og hadde store vekstplaner. To år senere gikk det konkurs, investorene tapte så det sang.

Gründerne gjøv på igjen. Tapene fortsatte, 40 millioner kroner på tre år, men kundemassen vokste.

Opptur

For åtte år siden kom Martin F. Jørgensen inn i selskapet.

– Siden har det bare vært en sann opptur, sier han og smiler.

Det var den økte omsetningen før og etter finanskrisen i 2008 som gjorde at Jørgensen skjønte at han satt på store verdier. Bland sammen ingrediensene overskudd, eksklusiv nisje, varige kundeforhold, store volum og årlig avkastning på 12–17 prosent. Resultatet: oppkjøp.

– Men, sier Jørgensen, man kommer ingen vei uten «passion». He, he, jeg vet det er sært å ha pasjon for å skaffe reisebyråene hotellkommisjon. Men, ja.

21 språk

Portugisiske Catarina Branco (27) er utdannet landskapsarkitekt.

– Jeg ble med kjæresten, som fikk jobb her i Tønsberg.

Hun fikk jobb i Kaldnes-bedriften. Nå analyserer hun hvilke kunder som trenger hjelp.

Branco har kollegaer fra 13 land på kontoret, der de til enhver tid kommuniserer på 21 språk. Flytende.

Kommentarer til denne saken