Nå kan du få billigere bilforsikring hvis du kjører forsiktig – og lar deg overvåke

RIKTIGERE PRIS: Forbrukerrådet er positiv til den nye løsningen, forutsatt at dataene som samles inn ikke misbrukes.

RIKTIGERE PRIS: Forbrukerrådet er positiv til den nye løsningen, forutsatt at dataene som samles inn ikke misbrukes. Foto:

Kunne du tenke deg å la forsikringsselskapet få vite alt om kjøringen din?

DEL

Flere forsikringsselskap vil overvåke deg når du kjører bil. Belønningen er billigere forsikring – hvis du kjører pent.

I dag lanserer Tryg Forsikring en helt ny bilforsikring for unge sjåfører i alderen 18-30 år.

Den nye tjenesten har fått navnet Sidekick og kommer med en egen app hvor brukeren kan følge med på kjøringen sin. Jo bedre og sikrere de kjører, jo billigere blir forsikringen.

LES OGSÅ: Tønsbergensere er dårligere til å kjøre bil enn førere i nabobyen

Du må installere brikke i bilen

Det kan være svindyrt å forsikre bilen når man er ung. Mange lar seg friste til å sette bilen på foreldrene, for å slippe billigere unna. Men på et eller annet tidspunkt må man jo komme i gang med å spare opp bonus selv, og nå prøver Tryg Forsikring å gjøre det rimeligere:

(Saken fortsetter under bildet)

VIL IKKE HA GRISEKJØRING: Tryg-sjef Espen Opedal lanserer den nye Sidekick-appen. Selskapet håper at det frister unge å spare penger på forsikringen, slik at grisekjøring unngås.

VIL IKKE HA GRISEKJØRING: Tryg-sjef Espen Opedal lanserer den nye Sidekick-appen. Selskapet håper at det frister unge å spare penger på forsikringen, slik at grisekjøring unngås. Foto:

– Dette er en revolusjon innen bilforsikring for unge under 30 år. Ved hjelp av en brikke i bilen og en app på mobilen vil kjøreturene resultere i en score, og de som kjører mykt og trygt blir belønnet med billigere forsikring. Med Sidekick vil det være mulig å spare mange tusen kroner. Vi ønsker å belønne trygge sjåfører med en langt mer rettferdig pris, sier Espen Opedal, leder i Tryg Forsikring i en pressemelding.

Rema Forsikring og Sparebank 1 Forsikring har allerede et tilbud om samme type løsning, kalt smart forsikring, til alle aldersgrupper.

Ungdom er overrepresentert i statistikken over trafikkulykker, særlig unge menn i alderen 18 til 24 år utgjør høyest risiko, opplyser forsikringsselskapet. De har satt seg som et spesielt mål å redusere trafikkulykker i denne aldersgruppen.

LES OGSÅ: Undersøkelse: Mange unge er redde når andre unge kjører – tør ikke si i fra

Avslørende app

Tjenesten er kort oppsummert en brikke koblet til bilens datakontakt. Brikken samler inn kjøretøydata, og kommuniserer med appen på sjåførens mobiltelefon. Dermed kan de se hvordan du kjører, og gi deg en prisfordel om du har en trygg kjørestil og dermed høy kjørescore.

Med en god score kan man oppnå en reduksjon på inntil 30 prosent på forsikringen. Tryg ønsker ikke at sjåfører skal ha fokus på mobiltelefon mens man kjører. Derfor kan man ikke følge noe livescore i appen mens man kjører. Det er lagt inn en forsinkelse og en kjøretur regnes som avsluttet når bilen har stått stille i fem minutter. Først da kan man se om man kjørte bra eller dårlig, hvilken score kjøreturen ga.

LES OGSÅ: Her er den mest populære restauranten i Vestfold: – Mange lurer på om de i det hele tatt skal gidde å gå inn

DETTE BLIR DYRT: Uansvarlig kjøring straffer seg hvis du bruker den nye appen. Men kjører du pent, får du rabatt på prisen.

DETTE BLIR DYRT: Uansvarlig kjøring straffer seg hvis du bruker den nye appen. Men kjører du pent, får du rabatt på prisen. Foto:

– Kan gi gratis bilforsikring

Men appen vil Tryg Forsikring også prøve å friste deg til å verve nye kunder:

– Brukere Sidekick tilbys i tillegg å verve venner og oppnå ytterligere besparelser. Man får 250 kroner for hver person man verver, og med full score og full pott i verving kan man ende opp med å betale 0 kroner i bilforsikring, lokker de med i pressemeldingen.

Den nye appen har vært gjennom en to år lang utviklingsfase og over 250 unge i målgruppen har vært med på å utvikle produktet.

– Omfattende testing har vist at det å kunne vise frem ens egnethet som sjåfør gjennom en kul app har en effekt. I mange tilfeller blir det prestisje i å oppnå høyest mulig score, og å kunne vise dette frem for venneflokken gjennom deling i sosiale medier, skriver Tryg.

– Er det mulig å få maks score da?

– Ja, det er det. Driver du «søndagskjøring», er det relativt lett. Det finnes et slingringsmonn, og det skal ikke være slik at én biltur skal ødelegge alt. Det er jo ikke sikkert det er selvforskyldt at man må bråbremse, for eksempel, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Når man går i gang med appen får man 1000 kroner som sparegris-kapital. Og så vil den summen gå opp og ned avhengig av hvordan man kjører.

LES OGSÅ: Politikerne vil ikke ha firemannsboliger i villastrøk. Utbygger er frustert

Kjøredata ikke tilgjengelig for saksbehandlerne

Den nye forsikringsappen kan høres ut som et overvåkningsmareritt, men Tryg er nøye med å påpeke at de detaljerte dataene som samles inn om kjøringen ikke vil være tilgjengelig for saksbehandlerne i forsikringsselskapet.

– Det er bare kjørelengde som vises. Kjørescore eller data vil ikke bli brukt i oppgjørssammenheng hvis man blir utsatt for en skade. Det er strenge regler rundt sletting av kjørescoredata, skriver Tryg.

– Blir forsikringen dyrere for dem som ikke bruker appen?

– Nei, de kan regne med samme priser som i dag. Appen er et tilbud til dem som vil ha litt billigere bilforsikring enn snittet.

LES OGSÅ: Kjøreskolebilene til Mona og Hilde er helt unike - men det varer nok ikke lenge

Modulen kan kobles ut

– Er dette trygt? Ettersom man kobler til en modul til bilens «hjerne» åpner det for at bilen kan hackes i teorien?

– Det er så trygt som det er mulig å gjøre det. Det er umulig å utstede 100-prosentgarantier, man kan ikke utelukke at digitale produkter kan bli manipulert. Men vi har gått alle alle runder med dette, og data er kryptert, sier Brandeggen.

Han legger til at modulen kan kobles ut, for eksempel ved kjøring på bane. Men det er en begrensning for hvor ofte og over hvor lang tid den kan gjøres.

– Den må være koblet inn minst 75 prosent av tiden. Overskrides dette tar vi kontakt med kunden, sier han.

Om du grisekjører og krasjer er det ikke mulig for forsikringsselskapet å se dette i de innsamlede dataene. Den kan altså ikke se om du for eksempel kjører i 80 km/t i en 50-sone, ei heller trekkes du i poeng dersom du kjører i høy hastighet på autobahn i Tyskland.

– Høy fart med kraftig oppbremsing slår ut på scoren. Bråbremsing i lav hastighet har mindre å si, legger Brandeggen til.

LES OGSÅ: Bil krasjet i husvegg

Forbrukerrådet: – Vi er positive

Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet hilser den nye løsningen velkommen. Han mener det er en fornuftig bruk av teknologi som vil gi en mer individuell og riktig premie for kundene som kjører forsiktig.

– Etter mitt syn har forsikringsselskapet utviklet et godt tilbud for unge sjåfører som kjører forsiktig. På sikt vil det nok også eldre sjåfører også ønske seg tilgang til tilsvarende løsninger, sier han.

Han peker på at for mange utgjør bilforsikringen en vesentlig utgift i budsjettet. Muligheten til å kutte prisen vil glede mange.

– Med tanke på personvernet, er det en styrke at forsikringsselskapet ikke har tilgang til kjøredata. Det er samtidig viktig at kjøredata ikke kommer på avveie eller lar seg misbruke av tredjeparter.

Artikkeltags