Lekeplass for barn – eller utspekulert reklame?

PR-JIPPO: Bøkeskogen i Stokke har fått sitt lekeland. Foto: Ugly Children’s Clothing

PR-JIPPO: Bøkeskogen i Stokke har fått sitt lekeland. Foto: Ugly Children’s Clothing

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

TØNSBERG: Barneklesmerke starter kampanje for «enkel lek». – Betenkelig, synes høyskolelektor.

DEL

Barneklesmerket Ugly Children’s Clothing har startet kampanje for å sette fokus på at de mener vokseninnblanding ødelegger barns lek.

– Barn i dag er mer stillesittende og forventer å bli aktivisert av foreldrene, sier Jo Henning Kolstad, daglig leder i Ugly Children’s Clothing.

Han er opptatt av at lek skal være enkel og uorganisert.

Gjennom en enkel oppskrift på nettsidene skal folk nå lage egne skilt og starte «Ugly gym lekeland». «Lekelandet» er rett og slett et stykke natur der barna kan boltre seg helt fritt.

– Det er allerede åpnet tjue lekeland fra Harstad i nord til Stavanger i sør, flere av dem i Vestfold, sier Kolstad.

Hvite tennisklær

Ikke alle synes kampanjen er uskyldig.

– Vi er alle enige om at god arealplanlegging, slik at barn kan leke i nærområdene er viktig, men det er en betenkelig sammenblanding å skulle sette opp skilt som promoterer et klesmerke, sier Kari-Anne Jørgensen, høyskolelektor ved Høgskolen i Vestfold og stipendiat med temaet «barns erfaringer i naturen».

– Jeg ser ikke hvordan budskapet kobles til klesmerket, de selger ikke klær som er spesielt slitesterke eller tilpasset vilter lek. De selger hvite tennisantrekk til små barn, fortsetter Jørgensen og legger til at det som er viktig er at man ikke trenger spesielle klær for å leke i nærmiljøet.

– Kjøp klær på Fretex og lek i nærmiljøet, konkluderer hun. Også Paal Bjønness hos kommunikasjonsbyrået Consilio mener denne kampanjen har sine motiver.

– Denne kampanjen vil jeg karakterisere som et PR-stunt. Hovedmålsettingen til de som står bak selskapet er å selge mest mulig klær, sier Bjønness.

– I den grad dette kan være problematisk på noen måte, er at dette er retter seg mot barn, fortsetter Bjønnes.

Late voksne

– Vi er absolutt enige i at det viktigste ikke er hvilke klær barn leker i, og for oss er også fargen irrelevant. Skitne barn er også morsomme barn synes vi, sier Kolstad til kritikken fra Jørgensen, og fortsetter:

– Vi henvender oss til late voksne som sitter hjemme på rumpa og ikke tar ansvar for å åpne døren for barna og slippe dem ut i det fri.

Artikkeltags