(Sandefjords Blad)

Trafikklærer ved Trio Trafikkskole, Morten Westbye, mener det bør innføres påbud om at all hud skal være dekket når man kjører moped og MC.

– Det burde vært innført for lenge siden, sier han.

Kun anbefalinger

Godkjent hjelm er det eneste lovpålagte sikkerhetsutstyret på moped og MC.

Bekledning er valgfritt, men anbefalinger finnes. Trygg Trafikk og Morten Westbye, som har vært trafikklærer i 30 år, mener man bør bruke klær som beskytter hele kroppen. Armer og bein er spesielt utsatt. Godt fottøy og hansker er en god forsikring.

Selv i 45 km/t, som er maksfart på en rett strekning for moped som ikke er ulovlig trimmet, kan man få betydelige skader hvis man kolliderer eller velter.

Verst er det når det er 25 grader og man kler seg i T-skjorte og shorts. Velter man da, er det ikke mye hud igjen. Hansker er aller viktigst. Tar du deg for, ser du ut som en kjøttkake i hånden etterpå, sier Westbye.

Kan ødelegge seg veldig

Enhetsleder ved Sandefjord legevakt, Hanne Einhausen, sier asfaltskrubb er vanskelig.

– Man kan få forferdelig stygge skrubbsår med fare for infeksjon, og stygge arr. Du ødelegger deg veldig ved ikke å ha ordentlig tøy på. Helt bar hud har ingen beskyttelse. Dette gjelder også for syklister, sier Einhausen, og legger til at pasienter i slike ulykker gjerne blir kjørt til sykehuset for sjekk av skadeomfang.

Trio Trafikkskole krever at mopedistene bruker gode klær når de øver: Jakke, langbukse, hansker og sko ikke sandaler. Han har faktisk måttet sende hjem elever som ikke har hatt nok klær på.

– Så fort elevene er ferdige her, møter jeg dem i byen, og da har de gjerne skjørt og topp og magen bar. Hvis jeg kjenner dem igjen, hender det jeg påpeker det, men det hjelper jo ikke mye, hevder Westbye.

– Så hvordan kan man få 16-åringene til å forstå?

– Det er ille å måtte si det, men det er først når de selv eller en god venn går over ende, og de ser hvor ødelagte de blir, at de forstår det, mener han.

Westbye kan forstå at ungdommene tenker at de ikke gidder å ha med seg alle klærne på stranda.

– Men de ser ikke konsekvensene før de har vært i bakken, sier trafikklæreren, og legger til:

– For en del år siden kjørte folk også MC i shorts. Men det er blitt in å kjøre med MC-utstyr på motorsykkel.

Er bevisst

Det myldrer på mopedparkeringene i Sandefjord sentrum når været er skyet. Pernille Rohde Sørensen (16), som har hatt mopedlappen siden februar, er bevisst på hva hun har på seg.

– Jeg bruker alltid hansker, jakke og joggesko. Som regel langbukse, men noen ganger shorts. Vi lærte mye om bekledning på kjøreskolen. Hvis vi kjører med for lite klær, kan vi skrape oss opp og ødelegge kroppen, sier hun.

 

Flere uheldige

Sandefjords Blad har registrert tre ulykker med moped så langt i år:

30.05.2017: Kvinne i 50-årene veltet med moped

25.04.2017: Mopedist kolliderte med bil i Tempokrysset

22.02.2017: Mopedist lettere skadet i kollisjon på Hegnasletta

Tallet på uhell er nok dessverre langt høyere. Politiet hadde ikke anledning til å hente fram ulykkestall mandag.

Last riktig

Også politioverbetjent og leder for ordensseksjonen i Sandefjord, Per Olav From, råder alle til å bruke egnet bekledning og utstyr.

– Å kjøre i sandaler, shorts og T-skjorte til og fra stranda er fristende, men ikke å anbefale. Skadene blir vesentlig reduserte om man har beskyttelsesklær på seg, sier han.

Å legge den sammenleggbare strandstolen på tvers foran beina, er heller ikke greit.

– Noen fyller scooteren. Bagen skal i rommet under setet. Ellers kan man påføre fotgjengere og biler skader når man passerer. Bagasjen kan få en uventet effekt på mopeden – hvilken vei den tar. Man kan også bli utsatt for skade hvis man huker seg fast i noe, sier From.