Sandefjord-firma loddet ut date med Ragnhild (30) - nå er de i hardt vær

EGET PÅFUNN: Ragnhild Hoseth (30) kom selv på stuntet, og tenkte det var en morsom idé.

EGET PÅFUNN: Ragnhild Hoseth (30) kom selv på stuntet, og tenkte det var en morsom idé. Foto:

Av

Reaksjonene hagler etter Bilpleiekongens «Singles' Day»-stunt.

DEL

(Sandefjords Blad) Bilselskapet, som holder til på Nordre Fokserød, la torsdag 7. november ut en video på sin egen Facebook-side. I den lodder Joakim Bjugn, daglig leder i Bilpleiekongen, ut en date med sin kollega, Ragnhild Hoseth.

– Hva er det egentlig single mennesker trenger? Jo, de trenger en partner å dele livet sitt med. Og det har jeg, eller vi i Bilpleiekongen, tenkt å gjøre noe med! sier Bjugn i videoen.

Se videoen lenger ned i saken.

– Loddet ut som gjenstand

Videre forteller Ragnhild Hoseth (30) litt om hvem hun er, hva hun leter etter og hvilken type date hun ønsker seg.

Bjugn avslutter med å love at for hver aktuelle kandidat, skal Bilpleiekongen legge et hemmelig produkt i en eske, som vinnerkandidaten får med seg på daten med Hoseth.

Det var Medier24 som omtalte saken først.

Kommentarer rant inn under Facebook-innlegget, og der var det ikke bare folk som ønsket en date med Ragnhild som ytret seg:

«Ragnhild er sikkert en fantastisk dame, og dermed fortjener hun også en arbeidsgiver som behandler henne med respekt, og ikke lodder henne ut som en ting. Er produktutvalget deres fra 50-tallet, på linje med holdningene deres?»

«Jeg håper dere har tenkt på sikkerheten til deres medarbeider hvis dere først skal lodde ut folk som om de er gjenstander.»

Tenkte det var morsomt

Kvinnefronten har gått hardt ut på sin Facebook-side, med følgende uttalelse:

«Bilpleiekongen forstår ikke forskjellen på kvinner og varer, og lodder ut kvinnelig ansatt på Single's day,» skriver organisasjonen, før de fortsetter:

«Vil Bilpleiekongen at kunder skal se på butikkens ansatte som om de er til salgs? Som om kunder kan komme inn og sjekke ut hvem de vil gå på date med? Her legger Bilpleiekongen opp til atferd som kan bli ubehagelig for deres ansatte.»

Ragnhild Hoseth og hennes kolleger stiller seg imidlertid uforstående til kritikken.

– Først og fremst så vil jeg si at det var mitt forslag å dele ut en date med meg. Jeg tenkte bare at det var et morsomt stunt i forbindelse med «Single's Day». Dette er langt fra Metoo, sier Hoseth til Nettavisen.

Singel i flere år

Hoseth stiller spørsmål ved om firmaet ville mottatt like mye kritikk dersom de loddet ut en date med en mann i stedet. Hun er også overrasket over dem som mener at Bilpleiekongen «selger sine ansatte».

– Vi selger ingenting her, så det gir ikke mening. Dette var rett og slett et morsomt påfunn fra min side, og det kunne like gjerne vært en mann som etterlyste en date, men da ville nok ikke reaksjonene vært de samme, sier Hoseth, og fortsetter:

– Hvorfor i all verden skal ikke jeg få lov til å gjøre dette? Jeg har vært singel i mange år og forsøkt mange forskjellige måter å date på, og så tenkte jeg at dette kunne være morsomt.

Artikkeltags