Norwegian-passasjerer reagerer på denne mailen: - Stusser over måten de gjør det på

KREVER AVGIFT: Flyselskapet Norwegian har sendt ut brev til reisende om at de må betale inn flyseteavgift før 1. august. Foto: NTB Scanpix og faksimile (innfelt).

KREVER AVGIFT: Flyselskapet Norwegian har sendt ut brev til reisende om at de må betale inn flyseteavgift før 1. august. Foto: NTB Scanpix og faksimile (innfelt).

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Norwegian krever fortsatt avgift fra passasjerer. Selv om du har gjennomført reisen.

DEL

Onsdag sendte Norwegian ut en mail til sine passasjerer med varsel om å betale flyseteavgiften på 80 kroner, i tillegg til åtte kroner i moms for reiser i Norge. Det skriver Nettavisen.

I mailen står det blant annet:

«Kjære kunde. Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år.» 

Dersom du ikke betaler ...

I mailen går det også frem at ekstraavgiften må betales før 1. august. Dem som ikke betaler innen fristen trues med ekstrakostnader.

«Dersom du ikke betaler med kort innen 1. august 2016, får du automatisk tilsendt en faktura. Vi gjør oppmerksom på at dekning av fakturakostnad på 11 NOK vil komme i tillegg.»

Tor Henning Ueland bestilte flybilletter til Barcelona 2. januar i år, med utreise fra Oslo 9. juni i, og retur 19. juni. Han kjøpte altså billettene før avgiften ble innført 1. juni i år, men må likevel betale avgiften.

– SAS har valgt ikke å gjøre noe, så jeg stusser over at Norwegian velger å kreve avgiften fra passasjerene. Jeg kommer til å se litt an, men det ender vel opp med at jeg betaler, sier Ueland oppgitt til Nettavisen.

– De har vel sitt på det tørre og jeg må stole på at de følger regelverket. Det er ikke det store beløpet, for min del utgjør det 160 kroner, totalt, men jeg stusser litt på måten de gjør det på.

Norwegian varslet opprinnelig at de kom til å trekke flyseteavgiften på 88 kroner per billett direkte fra kortene passasjerer hadde brukt til å kjøpe billetten. Like etter haglet kritikken.

Saken fortsetter under bildet.

Ekspert: - Klag!

Forbrukerombudet oppfordrer folk til å betale avgiften, selv om reisen er gjennomført, men anbefaler samtidig å klage på avgjørelsen.

– Tidligere har problemstillingen med Norwegian vært at de varslet om at de ville trekke kunder direkte fra kortene de hadde betalt med. Men det går ikke uten samtykke. Det som er kommet opp nå er en ny problemstilling, sier fagdirektør for reise og transport i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til Nettavisen.

– Hvis folk mener vilkåret ikke er oppfylt når de allerede har reist, eller at det går klart frem av reisevilkårene, bør de klage til Transportklagenemnda for fly (se egen faktaboks under).

SAS står på at de ikke kommer til å kreve inn avgiften fra passasjerer som har kjøpt flybilletter før 1. juni.

– Når det gjelder å fakturere et beløp på 88 kroner er det transaksjonskonstnader forbudet med det. Det gjør at det ikke blir økonomisk lønnsomt for oss å kreve inn. Vi er for øvrig veldig kritisk til hele flyseteavgiften og måten den skal inndrives, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen til Nettavisen.

Slik forklarer Norwegian hvorfor de sender ut ekstraregningen. 

– Dessverre kunne vi ikke forutse om, eller når, denne avgiften ville bli gjeldene da bestillingen ble gjort. Som flyselskap er vi uenig i innføringen av denne avgiften og til tross for våre innvendinger valgte Stortinget å innføre denne avgiften med tilbakevirkende kraft, skriver presseansvarlig i Norwegian Daniel Kirchhoff i en mail til Nettavisen.

– Vi forstår at dette har påvirket mange passasjerer, og vi beklager på det sterkeste de ulempene dette medfører. 

Han avslutter mailen med å understreke at flyseteavgiften er noe Norwegian er tvunget til å kreve, og at pengene går direkte til statskassen, og ikke til Norwegian.

Klage til Transportklagenemnda

1. Før du klager til Transportklagenemnda

For at nemnda skal kunne behandle en klage, er det en forutsetning at du først har forsøkt å løse tvisten med motparten på egen hånd. Hvis motparten avviser din klage, kan du klage saken inn til Transportklagenemnda.

2. Sende en klage

Når du klager til nemnda, skal du fylle ut et eget klageskjema som du finner under Klageskjema i menyen ovenfor. Send klageskjema elektroniskfor å oppnå raskere saksbehandling og å få tilgang til din egen side hos oss hvor du kan følge med og kommentere saken din. Det er viktig at du så nøye og utfyllende som mulig oppgir:

Opplysninger om påklaget reise (flightnummer, avreise- og ankomststed, reisetidspunkt, redegjørelse for hendelsesforløpet).

Opplysninger om din klage til motpart og avslag fra motpart (datoer, kort forklaring).

Dokumentasjon som du kan legge ved (reisedokumenter, klagen til motpart, avslag fra motpart, evt. annen korrespondanse med motpart).

Ved erstatningskrav bør du dokumentere det økonomiske tap du har lidt.

3. Registrering av klagen

Når sekretariatet har mottatt ditt klageskjema, får du tilsendt bekreftelse for registrert klage og referansenummer i saken dersom din klage oppfyller alle forutsetninger for behandling i nemnda. Klagen blir videresendt til motpart.

4. Redegjørelse fra motpart

Motparten vil så redegjøre for saken samt sende eventuell relevant dokumentasjon. Dersom du har sendt klagen elektronisk, vil du bli varslet omgående i en e-postmelding om at du kan lese redegjørelsen ved å logge deg på din side.

5. Din kommentar

Dersom du har kommentarer til motpartens redegjørelse eller ytterligere informasjon/anførsler i saken, har du nå mulighet til å sende oss dette. Det er viktig at du i din kommentar tar stilling til motpartens anførsler og påpeker eventuelle ting du ønsker å gjøre nemnda oppmerksom på. Eventuelle nye vedlegg kan sendes til oss i posten eller via e-post.

6. Sakssammendrag

Når sekretariatet har innhentet den nødvendige dokumentasjon i saken, utarbeides et sakssammendrag og saken oversendes så til behandling i nemnda.

7. Behandling i nemnda

Etter at nemnda har avgjort saken, sendes vedtaket i saken til begge parter. Dersom du har sendt klagen elektronisk, blir du varslet omgående i en e-postmelding om at du kan laste ned og lese vedtaket ved å logge deg på din side.

Kilde: Transportklagenemnda for fly

Artikkeltags