Vier flere dager til «Smart skolestart»

«SENK SKULDRENE»: Anne-Kristin Imenes, kommunepsykolog i Nøtterøy kommune, sto på Nøtterøy videregåendes skolestartsprogram denne uka. Hun snakket om hvordan psykisk helse påvirker skolehverdagen. Foto: Sindre Grading

«SENK SKULDRENE»: Anne-Kristin Imenes, kommunepsykolog i Nøtterøy kommune, sto på Nøtterøy videregåendes skolestartsprogram denne uka. Hun snakket om hvordan psykisk helse påvirker skolehverdagen. Foto: Sindre Grading

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kommunepsykologen på Nøtterøy sier hun ikke har sett et så bra skolestartprogram noe annet sted.

DEL

NØTTERØY: – Hovedtanken er å sette elevene bedre i stand til å mestre skolehverdagen.

Det forteller rektor Anita Eikeland Larsen ved Nøtterøy videregående skole.

Foredrag om psykisk og fysisk helse, studieteknikk, søvn og ernæring er noe av det elevene har vært igjennom.

Det første måltid

Skolestartsprogrammet «Smart skolestart» varte hele tirsdag og onsdag. I tillegg fikk førsteklassingene bokstavelig talt en forsmak mandag. Da fikk de servert en ernæringsriktig lunsj, som var satt sammen i samråd med helsesøster.

– De var litt forsiktige med maten, men det er det sikkert flere grunner til, sier rektor Larsen og smiler.

Hun forteller videre at programmet handler om «hele mennesket»: læring, trivsel, mestring, psykisk helse, smart teknologibruk, ernæring, søvn, arbeidsvaner og også livet etter skolen. Jo mer man får til, jo bedre blir skolehverdagen.

– Både elever og lærere har kommet med innspill til programmet. I tillegg har vi brukt nyere forskning om hva som virker på elevers skolehverdag.

Tar med seg lærdommen

Dette er første året Nøtterøy VGS kjører en slik oppstart, og Larsen sier det bare har kommet gode tilbakemeldinger.

Lærdommen elevene tar med seg fra disse første dagene skal brukes utover skoleåret, blant annet gjennom samtaler med elevene med utgangspunkt i elevenes refleksjonsnotater fra oppstartsforedragene.

Kommunepsykolog på Nøtterø, Anne-Kristin Imenes, har holdt ett av foredragene og sier at hun har stor tro på programmet. Også fordi det nettopp følger elevene gjennom skoleåret.

– Dette handler om grunnleggende ting som trivsel og trygghet i klasserommet, og det er klart at det påvirker læringen, sier hun.

Imenes mener at elevenes psykiske helse må fungere for at man skal få til noe på skolen.

– Det jeg forsøker å si til elevene i mitt foredrag, er at psykisk helse er noe vi skaper hver dag gjennom måten vi møter hverandre på.

Hun legger til at hun ikke vet om noen andre videregående skoler som har laget et så bra oppstartsprogram.
 

Artikkeltags