Asbjørn viser vei

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

TØNSBERG: Asbjørn Abrahamsen sier han fikk over 700 SMS første gang han viste tegningen av bru fra Kaldnes til Korten. Nå viser han 17 nye tegninger av brua fra alle vinkler.

DEL

– Vi ville få det i pennen, nå som høringsrunden om nytt veisystem er i gang. Dette er et bilde av mulighetene, sier Asbjørn Abrahamsen i AC Nor.

Han er flankert av arkitekt Jarand Midtgaard fra Spir arkitekter og arkitekt Jappe Nielsen. Over flatskjermen ruller en animasjon som viser hvordan bru fra Kaldnes til Korten vil se ut hvis man står på Slottsfjellet. På brygga. Eller hvis man kommer nordfra.

– Denne modellen er et instrument som kommunen og samfunnsplanleggerne kan bruke, sier Asbjørn Abrahamsen.

– Vi bygger ikke byen alene, legger han til.

Bruker hue

Eiendomsinvestoren har også tidligere visualisert hvordan en bruløsningen mellom Kaldnes og Korten kan bli seende ut. Bruløsningen ilandføres midt i hans eget planlagte «Kaldnezia» på Nøtterøysiden.

– Nå har vi justert tegningene etter det Statens vegvesen har konkludert med i Konseptvalgutredningen. Med denne løsningen ødelegger vi veldig lite. Statens vegvesen har brukt hue, de, sier Abrahamsen engasjert.

På tegningene er ilandføringen lagt nærmere Slottsfjellet, og går klar av Ramsarområdet.

Mange mill

Arkitekten Jarand Midtgaard mener de nye tegningene og animasjonen kan gi menigmann et klarer inntrykk av hvordan en bru fra Kaldnes kan bli seende ut. Han har med vilje tegnet brua smekker.

– Ved hjelp av denne animasjonen ser vi at brua blir lavere i landskapet enn åsen bak. Folk trenger ikke å være engstelig for at den skal ødelegge solnedgangen, eller kaste skygge, sier Asbjørn Abrahamsen. Han legger ikke skjul på at han har brukt mange millioner bare på tegninger av mulige løsninger og modeller.

LES MER:

■ Statens vegvesen anbefaler ringveikonsept (TB+)
■ «Slik bygger man en by» (TB+)
■ Vil beskytte fuglene med tunnel (TB+)
■ Vestfjord-tilhengere kritiske (TB+)

– Vi har tegnet bruløsning til Smørberg også, vi. Det er det lenge siden vi gjorde. For «Kaldnezias» del hadde det vært helt greit med ilandføring på Smørberg. Men ilandføring på Korten er bedre for byen.

– Hvorfor er du så engasjert?

– Det er sju år siden vi startet på utviklingen av Kaldnes vest. Det har vært en kjøretur, og vi har lært av de store, de som bygger Bjørvika og Aker Brygge. Vi har lært at vi må være samfunnsengasjerte og tenke større enn oss selv. Vi må se vår egen eiendom i bysammenheng, vi gjør dette sammen.

– Merker du at du provoserer noen?

– Første gang jeg viste bilder av brua, fikk jeg 270 sms. Neste gang, rett etter at veivesenet la fram sine konklusjoner, fikk jeg over 700 sms. Men de fleste av dem var positive, mange kom med støtteerklæringer og ba oss stå på videre. Men litt motstand må vi regne med, sier Abrahamsen.

Han peker på Nordbyen, som befinner seg et steinkast unna ilandføringen.

– Det er klart vi kommer til å få høre fra disse her. Men de vil fortsette å se sola gå ned. Og ha utsikt til en flott by i utvikling.

– Fint med bru, men ikke der

– Jeg ble litt skremt da jeg så disse tegningene, sier Unni Hanson (FrP)

– Det er flott med bru, men jeg vil ha den et annet sted, legger hun til. 

Hun mener at bru i dette området kommer i konflikt med noe uansett.

– Du har Ramsar-området på den ene siden. Men en ilandføring så nær Slottsfjellet vil komme i konflikt med kulturminnene og nordbyen. Det kommer fylket til å si noe om.

Foretrekker fortsatt Smørberg

– Det ser tiltalende ut, medgir Kåre Pettersen (V), leder i Hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø ø i Vestfold fylkeskommune. 

Han er likevel skeptisk til å få en trafikkmaskin i det området som bildene viser.

– Det kommer til å gjøre noe med bybildet og landskapsbildet. Dessuten tviler jeg på at Kjellekrysset er dimensjonert for å ta imot denne mengden med trafikk. 

Kåre Pettersen har tidligere pekt på ilandføring på Smørberg som beste løsning, bedre enn Korten, og det står han fast ved. 

– Hva tenker du om at Asbjørn Abrahamsen velger å presentere disse bildene? 

– Ethvert engasjement er bra. All ære til Abrahamsen for det. Vi har alle våre agendaer, men han er ærlig på det. Det skjer åpent, så han er fair, sier Pettersen.

– Tunga rett i munnen nå

Ordfører Petter Berg synes det er vel tidlig å se på detaljene i fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg.

– Vi er på ideskissestadiet ennå. Planprosessen kan ta fra fire til seks år. Foreløpig er vi på et punkt der vi skal bestemme oss for prinsipp. Vi må holde tunga rett i munnen. De videre detaljene må avklares av planmyndigheter, sier Tønsberg-ordfører Petter Berg.

Han synes Asbjørn Abrahamsens tegninger vitner om et stort engasjement.

Artikkeltags