Nå vil de utrede ny kanalbru

Felleslista på Nøtterøy og Jørn Magdahl ønsker en utredning av parallell kanalbru samtidig med at Kaldnes-Korten-alternativet utredes nærmere. Det vil også flere politikere. Vegvesenet avviser kanalbru-løsningen.

Felleslista på Nøtterøy og Jørn Magdahl ønsker en utredning av parallell kanalbru samtidig med at Kaldnes-Korten-alternativet utredes nærmere. Det vil også flere politikere. Vegvesenet avviser kanalbru-løsningen. Foto:

Av og
Artikkelen er over 6 år gammel

TØNSBERG/NØTTERØY: Nå vil flere politikere utrede parallell kanalbru.

DEL

Kaldnes-Korten-alternativet har støtte blant et flertall av politikerne i alle de fire involverte kommunene. Men nå tar flere av politikerne til orde for å utrede en parallell kanalbru, samtidig med at Kaldnes-Korten-alternativet utredes.

Jørn Magdahl i Felleslista på Nøtterøy sier at partiet fortsatt mener at Kaldnes-Korten-løsningen er den beste.

– Men hvis den blir for konfliktfylt, mener vi at en parallell kanalbru som kobler seg på Ringveien og videre mot Frodeåstunnelen, kan være et godt alternativ, sier Magdahl.

Konflikt på Korten

Korten-Kaldnes-alternativet er løsningen som Statens vegvesen vil ha. Men Ramsar-området på den ene siden og Slottsfjellet og Nordbyen på den andre kan stikke kjepper i hjulene for denne løsningen. Dessuten er den aller dyrest.

– Hvis ikke Kaldnes-Korten lar seg gjøre, vil vi heller se mot øst og en parallell kanalbru, enn ilandføring på Smørberg, sier Magdahl, som ser helt bort fra Vestfjord-forbindelsen.

Gruppeleder Lars Egeland (SV) kjempet i Tønsberg bystyre onsdag for å få med ny kanalbru i utredningen, uten å lykkes.

Han mener det er helt nødvendig å ha et alternativ om Korten-løsningen skulle ryke.

– Jeg blir mer og mer overbevist om at det bare er ny kanalbru som er alternativet, sier han.

LES OGSÅ: – Mer vei fjerner ikke køen

Fylkestinget er siste politiske utvalg som skal behandle konseptløsningen før den sendes over til samferdselsdepartementet. Gruppeleder Arve Høiberg (Ap) mener nord-sør- begrepet omfatter alt fra Kanalbrua til Smørberg.

– Vi avviser ikke en kanalbruløsning, sier han.

LES OGSÅ: Statens vegvesen anbefaler ringveikonsept

Løser ikke problemet

Det gjør derimot Kåre Pettersen (V), leder i hovedutvalg for samferdsel i Vestfold fylkeskommune. Pettersen er klar på at en løsning med parallell kanalbru ikke løser trafikkutfordringene som nytt system skal løse.

– Jeg skjønner at løsningen med ny kanalbru kan virke besnærende. Men den tilrettelegger for mer biltrafikk i et allerede trafikktungt område.

Denne løsningen ville ikke avlaste Tønsberg sentrum godt nok, sier han.

Det synet deler han med ordfører Petter Berg (H) i Tønsberg kommune.

LES OGSÅ: Asbjørn viser vei

Ringevei best

– Totalt sett er ringveikonseptet den beste løsningen for hele regionen, sier Berg. Han mener at man ikke behøver å trekke inn utredning av kanalbrua i konseptet fordi satsing på kollektiv, gange og sykkel er ivaretatt i konseptet som flertallet av politikere i de fire kommunene og fylkeskommunen går inn for.

LES OGSÅ: Vestfjord-tilhengere kritiske

Artikkeltags