Gå til sidens hovedinnhold

Denne bilen henter rumenere til 12.000 kroner for hver tur

Artikkelen er over 7 år gammel

FREDRIKSTAD: Trafikken mellom Romania og Norge er organisert av aktører som tar 1.000 kroner pr. hode, og som frakter dem over grensen.

– Jeg kjører 12 personer for hver tur, sier én av sjåførene, som har base i Fredrikstad.

Eldre maxi-taxi

– Dette er levebrødet hans, sier én av hans nærmeste venner.

– Han reiser ganske mange turer ned til Romania i løpet av et år. Det koster en tusenlapp for hver person, og bilen fylles opp med 12 passasjerer hver gang, sier han til f-b.no.

– Jeg vil ikke si hvor mange ganger jeg kjører, sier sjåføren selv.

Han har akkurat vært en tur og kjørt folk til Fredrikstad, men frakter også personer til andre deler av Østlandet.

I øyeblikket trenger sjåføren et par dager for å reparere den tilårskomne bilen, en eldre maxi-taxi, med plass til 12 personer pluss sjåføren.

– Det er noe galt med det ene forhjulet, sier han.

Slik vil rumenerne bo i den nye leiren på Barkåker: (Saken fortsetter under videoen)

– Vil ha jobb

– Hvorfor vil så mange reise fra Romania til Norge?

– Det er fint her, og mange håper på å skaffe seg jobb i Norge, sier han.

Selv har 26-åringen kone og fire barn hjemme i Romania. For øyeblikket bor han i Fredrikstad, der han også tidligere har bodd.

– Sist bodde jeg her med familien, men det fungerte ikke, så familien reiste tilbake til Romania. Nå er jeg tilbake her for å forsøke å skaffe med en god jobb, sier han.

– Gir ikke sjåførjobben god nok inntekt, da?

– Nei, nei, nei. Det er veldig dyrt å reise ned til Romania og tilbake igjen, sier 26-åringen.

Denne aktøren kjører sin egen bil, mens andre aktører er innleide sjåfører på provisjonsbasis.

– Vanlig levebrød

– Det er et marked for transport av varer og mennesker til og fra Norge, sier leder for Operativt utlendingsavsnitt i Østfoldpolitiet, Magne Stenkløv.

– I dette markedet tilbyr blant andre små transportselskaper og enkeltpersoner sine tjenester. Dette er en virksomhet som ikke er begrenset til en bestemt nasjonalitet, eller en bestemt folkegruppe. Ofte er disse tjenestene de billigste alternativene i markedet sammenlignet med tog, fly og større busselskaper, sier han.

– Er virksomheten problematisk i lovens forstand?

– Det aller meste av denne transportvirksomheten er lovlig, ut fra de mennesker og de typer gods som fraktes, sier Stenkløv.

Politiet opplyser at denne måten å transportere folk eller varer på er forholdsvis omfattende.

Det eneste problemet myndighetene ser med virksomheten, er at mange land ikke har den samme, strenge registreringsvirksomheten for transportvirksomhet som Norge har, og at pengestrømmen kan være et problem i forhold til skattemyndighetene.

– Lovlig, fri flyt

Det kreves ingen økonomisk garanti av personer som for i et EU-land, og som ønsker å reise til Norge. Som når nordmenn reiser til andre land – er de i lovens forstand å betrakte som vanlige turister.

– Alle EU-borgere kan fritt reise til Norge, uten å søke om det, forklarer Marita Heggblom i utlendingsseksjonen, som sorterer under Østfoldpolitiets Felles kriminalenhet.

– De trenger ikke å søke oppholdstillatelse. Alle som ønsker å oppholde seg her, eventuelt for å jobbe, trenger bare å henvende seg til Skatt Øst for å få et skattekort, sier Heggblom.

– Hva skal til får å måtte søke om turistvisum?

– Dette gjelder tredjelands borgere, som Norge har visumavtale med, og som i så fall må søke visum. For disse kreves en økonomisk garanti, enten fra personer de skal besøke, eller for eksempel fra arbeidsgiver, forklarer Heggblom.

Kommentarer til denne saken